دسته‌بندی محصولات

شیپوری یا هورن

شیپوری یا هورن

شیپوری یا هورن (HORN) یکی از اجزاء اغلب بلندگوهاست که از آن برای افزایش کارایی و جهت دهی صدای خروجی از درایورها استفاده می شود. هورن که معمولا مخروطی شکل است می تواند اشکال و ابعاد گوناگونی داشته و با مواد مختلفی ساخته شود. طبعا شکل هورن و مواد سازنده آن تابع نوع کاربری، نحوه استفاده، خروجی صدای مورد انتظار و قیمت مورد نظر برای محصول نهایی (بلندگو) می باشد.

بطور معمول بلندگو شامل درایوری است که امواج صوتی را با استفاده از دیافراگم و آهن ربای الکترو مغناطیسی تولید و با اتصال آن به یک هورن صدای تولیدی را به فضای آزاد هدایت می کند.

درنوع دیگری از بلندگوها از ووفر که معمولا در یک محفظه بلندگو (باکس – کابینت - ...) نصب شده و با استفاده از پارتیشنهای داخلی به جای هورن، صدای تولیدی را به هوای آزاد منتقل میکند، استفاده می شود.

به طور مشخص هورن برای بهبود راندمان کوپلینگ بین درایور و هوا به کار گرفته می شود و به عبارتی می توان آن را یک "ترانسفورماتور صوتی" در نظر گرفت که وظیفه اش تطبیق امپدانس بین هوای نسبتاً متراکم دیافراگم و هوای کم چگالی بوده که این موضوع موجب افزایش صدای خروجی می گردد.

قسمت باریک هورن که به درایور متصل می شود را گلو و قسمت با قطر بیشتر که محل خروج صداست دهانه می نامند. دهانه هورن نحوه انتشار صدای خروجی و زاویه پرتاب آن را شکل می دهد.

بعضی از بلندگوها که درآنها درایور به هورن متصل شده و فاقد محفظه می باشند نیز با توجه به شکل ظاهری، هورن نامیده می شوند که البته می توان آن را یک اصطلاح رایج و اختصار قلمداد کرد. زیرا آنها بلندگوی هورن هستند و نه هورن.

با توجه به توضیحات بالا، می توان موارد زیر را به صورت خلاصه به عنوان علل استفاده از هورن در بلندگو بیان نمود:

  • -افزایش بهره وری درایورها
  • -کاهش و شاید از بین بردن رزونانس ایجاد شده توسط باکس
  • -جهت دهی به صدای تولیدی توسط درایورها
  • -کاهش اعوجاج غیر خطی حاصله از عملکرد درایورها

:دسته بندی مطالب آموزشی
10 اردیبهشت، 1403

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.