دسته‌بندی محصولات

آچار شبکه یا سوکت زن چیست

آچار شبکه یا سوکت زن چیست

آچار شبکه یا سوکت زن چیست

آچار سوکت زن یا همان آچار شبکه، ابزاری است مشابه انبردست است که وظیفه اتصال انواع کابلهای شبکه یا تلفن به سوکت را برعهده دارد.

آچارهای سوکت زن معمولا دارای انواع مختلفی هستند. برخی از آچارهای سوکت زن فقط مخصوص سوکتهای rj45 هستند و با برخی دیگر میتوان انواع کابلهای rj11 و rj12 را هم سوکت زد. مدل خاصی از آچار سوکت زن وجود دارد که میتوان بوسیله آن تمامی کابلهای شبکه و سیمهای تلفن را سوکت زد.

در هنگام انتخاب یک آچار شبکه باید به کاربردهایی که از این ابزار مدنظرمان است توجه داشته باشیم تا بتوانیم محصول مناسب با نیازهایمان خریداری کنیم.

کاربرد و ساختار آچار سوکت زن

همانطور که گفتیم از آچار سوکت زن برای اتصال کابل به سوکت استفاده میشود. برای اینکه رشته های سیم کابل شبکه در داخل سوکت به درستی نصب شوند باید با دقت روکش آنها برداشته شود بطوری که به رشته های کابل آسیبی وارد نشود.

در آچارهای سوکت زن دو تیغ صاف در قسمت انتهایی آن وجود دارد که از آن برای لخت کردن کابلهای شبکه میتوان استفاده کرد. همچنین یک قسمت تک تیغ نیز وجود دارد که از آن میتوان برای قطع کابل یا صاف کردن سر رشته های داخل کابل شبکه استفاده کرد.

معمولا در پایین آچار سوکت زن یک قسمت دایرهای شکل وجود دارد که میتوان از آن به جای استریپر استفاده کرد. استریپر ابزاری است که برای لخت کردن کابل شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. اگر این ابزار را به همراه نداشته باشید میتوان از آچار سوکت زن به جای آن استفاده کرد.

نحوه اتصال سوکت به کابل با کمک آچار شبکه

بعد از اینکه کابل شبکه را آماده کردیم باید سر رشته های سیم را بصورت مساوی قطع کنیم و با کمک استریپر آنها را لخت کنیم. سپس رشته های سیم را براساس رنک داخل سوکت قرار داده و آنها را تا انتهای سوکت میبریم. با کمک آچار، سوکت را پانچ کرده و با یک فشار استاندارد رشته های سیم را داخل آن محکم میکنیم.

آچار سوکت زن بر اثر فشار و پرس، رشته های نازک سیم را داخل سوکت ثابت و محکم میکند و هم قسمت انتهایی شیلد کابل را به سوکت متصل میکند تا از حرکت کابل و قطع شدن رشته های سیم جلوگیری کند.

نکات مهم در کار با آچار شبکه

  1. هر سوکت را تنها میتوان یکبار در داخل آچار قرار داد و پرس کرد.
  2. سوکت را به درستی در داخل آچار قرار دهید. درست پانچ نکردن کابل ممکن باعث اتصال ضعیف یا قطعی رشته های کابل شود. پرس کردن شیلد کابل هم به سوکت اهمیت دارد زیرا از جابه جایی رشته های سیم جلوگیری میکند.
  3. سعی کنید پین ها را به درستی وارد آچار کنید تا آسیبی به آچار سوکت زن وارد نشود.
  4. اکر مهارت کافی در سوکت زنی ندارید، قبل از شروع کار با چندین سوکت و یک کابل کوتاه بصورت آزمایشی سوکت بزنید تا با تجربه کردن بتوانید میزان فشار و پرس کردن را یاد بگیرید.
  5. بعد از اینکه فرآیند سوکت زنی به اتمام رسید حتما بوسیله تستر از اتصال درست سوکت به کابل اطمینان حاصل کنید. تستر وسیله ای است که دو سر کابلی که سوکت به آن زده شده است وارد آن میشود و اتصال درست تمامی رشته های سیم را نشان میدهد.
  6. بهتر است در انتخاب آچار حساس باشید و آچاری خوش دست انتخاب کنید. نصاب شبکه ممکن است بارها و در شرایط مختلف نیاز به استفاده از آچار شبکه داشته باشد. آچار باید سبک وزن باشد، به راحتی در دست قرار بگیرد و استفاده از آن ساده باشد.
  7. اگر قصد دارید بطور حرفه ای کار شبکه انجام دهید، خرید یک آچار سوکت زن مناسب و چند کاره برای شما ضروری است تا در حین انجام پروژه ها با مشکل مواجه نشوید.

انواع آچار سوکت زن

از آچارهای سوکت زنی علاوه بر وظیفه اصلی یعنی پرس سوکت انتظارات دیگری هم داریم. مثلا لخت کردن سیم یا قطع و برش سیم از جمله کارهایی است یک آچار شبکه باید توانایی انجام آن را داشته باشد.

در ضمن بهتر است که یک آچار شبکه همه کاره باشد و توانایی سوکت زنی انواع کابلا از جمله کابلهای rj45، rj11 و rj12 را داشته باشد تا بتوان از آن در جاهای مختلف استفاده کرد. به همین دلیل به آچارهایی که توانایی انجام تمامی انتظارات یک نصاب شبکه را داشته باشند آچار همه کاره نیز گفته میشود.

:دسته بندی مطالب آموزشی
09 آذر، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.