دسته‌بندی محصولات

اینترنت استارلینک چیست

اینترنت استارلینک چیست

اینترنت استارلینک چیست؟

یکی از داغترین خبرهایی که این روزها به گوش میرسد، حرکت ماهواره های استارلینک به سوی آسمان ایران است. سرویس ماهواره های Starlink که امکان استفاده از اینترنت جهانی را بدون نیاز به مودم و نظارت دولت برای کاربران فراهم میکند، تحت مدیریت مالک شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) یعنی ایلان ماسک قرار دارد. اما ابهاماتی که در اینجا پیش می آید این است که اینترنت استارلینک چیست و چه مناطقی تحت پوشش این اینترنت ماهواره ای قرار میگیرند؟

اینترنت استارلینک چیست؟

واژه استارلینک (Starlink) که از شرکت اسپیس ایکس و شبکه فضایی همنام آن گرفته شده است، به مجموعه ای از ماهواره های مبتنی بر شبکه دلالت دارد. این شبکه ماهواره ای شامل 3000 ماهواره کوچک است که در مدار کره زمین حرکت میکنند.

اگرچه پروژه اینترنت استارلینک هنوز هم در حال توسعه بوده و تنها طرح بتای آن در شهرهای شمال غربی ایالات متحده اجرا شده است، اما توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و توانسته است بذر امید را در دل ایرانیان جوانه بزند.

اینترنت ماهوارهای استارلینک چگونه کار میکند؟



پیش از این موضوع هم طی یک سال گذشته شرکت اسپیس ایکس امکان بهره مندی از اینترنت ماهوارهای را در شرایط ضروری در دو کشور اوکراین و تونگا فراهم نمود.

بنابراین تجربه لازم را جهت ارسال سریع اینترنت به برخی از مناطق را دارد. پس از اینکه دانستید اینترنت استارلینک چیست، بهتر است بدانید برای استفاده از چنین سرویسی ابتدا باید تجهیزات سخت افزاری لازم جهت اتصال به اینترنت ماهواره ای را در اختیار داشته باشید. کمپانی دیشی مکفلتفیس (Dishy McFlatface) وظیفه ساخت و ارائه این تجهیزات را به عهده گرفته دارد.

البته بدون استفاده از امکانات نرم افزاری نیز امکان استفاده از خدمات اینترنت ماهواره های این پروژه وجود ندارد. باید علاوه بر دیش ها و ریسیورهای مخصوص از برنامه های خاصی جهت دریافت و ارسال سیگنال بهره گرفته شود.

اینترنت ماهواره ای استارلینک چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

به طور کلی، گفته میشود که امکان استفاده کامل از اینترنت استارلینک تا سال دیگر فراهم شده است. تمام کاربران میتوانند از طریق سیمکارت های ساده نیز قابلیت دسترسی به اینترنت ماهواره های را داشته باشند. انجام این کار از لحاظ فنی امکان پذیر است اما بدون همکاری اپراتورهای موبایل صورت نمی پذیرد.

مناطق تحت پوشش اینترنت ماهواره ای استارلینک



عموما تفاوت چندانی میان مناطقی که تحت پوشش اینترنت Starlink قرار دارند وجود نداشته و نواحی روستایی نیز به همان میزان قابلیت بهره مندی از اینترنت را دارند. در حال حاضر، شهرهای شمالی ایلات متحده، شامل پوشش پروژه بتا شد است.

در صورت اضافه شدن ماهواره های دیگر به مدار، مناطق جنوبی این ایالت نیز امکان استفاده از اینترنت استارلینک را خواهند داشت. البته با توجه به خبری که اخیرا در توییت ایلان ماسک مشاهده شده، این شبکه ماهواره های قرار است خدمات خود را به کشور ایران نیز تعمیم داده و اینترنت آزاد را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد.

جمع بندی مقاله اینترنت استارلینک چیست؟

در این مطلب با مباحثی نظیر اینترنت استارلینک چیست و مناطق تحت پوشش این اینترنت ماهواره ای به خوبی آشنا شدید. دانستید که اینترنت ماهواره های استارلینک چگونه کار میکند و چه زمانی قابل دسترسی خواهد بود. از اینکه تا پایان همراه بودید از شما عزیزان متشکریم.

:دسته بندی مطالب آموزشی
24 دی، 1402

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.