دسته‌بندی محصولات

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟

عبارت ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و یکی از فناوریهای اصلی زیرشاخه اتصالهای DSL محسوب میشود.

ADSL جزو قدیمیترین سرویسهای اینترنت در جهان به شمار میرود که با استفاده از خطوط تلفن معمولی بدون ایجاد اختلال برای تماسهای صوتی؛ اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم شما میآورد.

از ویژگی های اینترنت ADSL این است که نیازی به کابل کشی و نصب خطوط جدید نیست و روی همان خط تلفن هر خانه میتواند یک اتصال اینترنت ADSL برقرار کرد.

اینترنت ADSL ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت باند پهن در دسترس و راه اندازی سریع و ساده تری دارد اما سرعت دانلود روی آن ماکزیمم به ۲۴ مگابیت بر ثانیه میرسد.

سرعت آپلود بسیار محدودتر از سرعت دانلود و در حدود یک یا دو مگابیت است. سیمهای تلفن، البته نباید از تاثیر عواملی همچون مسافت خانه شما از مرکز مخابرات، بستر خطوط تلفن شهری و پارامترهای دیگر روی سرعت و کیفیت اینترنت ADSL غافل بود.

+ADSL۲ نسل جدیدی از اینترنت ADSL است و برای مشترکینی که در فاصله بسیار نزدیک به مرکز مخابراتی یا تجهیزات سرویسدهنده اینترنت قرار دارند؛ مناسب است. این نوع اینترنت به این دلیل نامتقارن نام گذاری شده است زیرا برای افراد نزدیک به مراکز مخابراتی و سرویس دهنده اینترنت سرعت و کیفیت نسبت به افراد دور از این مراکز بهتر است.

اینترنت VDSL

عبارت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بسترهای کابلهای شبکه است.

این تکنولوژی همچون تکنولوژی ADSL از یک خط مشترک (خط تلفن) برای انتقال سیگنال های اینترنتی استفاده میکند که طبعا تداخلی با تماس های تلفنی نیز ندارد و خط را اشغال نمی کند.
اولین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده میکند در حالی که VDSL بر بسترهای کابل است و نیاز به کابل کشی و نصب کابل شبکه جداگانه از مرکز مخابرات تا دم در خانه شما دارد.
سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه (برخی استاندارد +VDSL۲) میرسد.سرعت آپلود VDSL نیز ۱۰ برابر ADSL میشود و به مرز ۱۰۰ مگابیت می رسد. VDSL از کابلهای مسی استفاده میکند و باندهای فرکانسی آن از ۱۲ کیلوهرتز تا ۳۵ کیلوهرتز است.

تکنیک استفاده شده در VDSL این است که سعی میکند از نزدیکترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس دهی انجام شود.
مودم ADSL با مودم VDSL متفاوت است و

  • در VDSL می توان سرویس های ارزش افزوده مانند خط های تلفن VOIP که بر بستر اینترنت هستند، ویدیو کنفرانس،IP-TV و غیره را نیز عرضه کرد.
  • در اینترنت VDSL نیازی نیست که شما کار خاصی بکنید و شرکت مخابرات وظیفه کابل کشیها را برعهده دارد. کاربر فقط باید یک خط تلفن ثابت و یک مودم VDSL خریداری کند.
  • در VDSL دیگر بحث نزدیکی یا دوری کاربر از مرکز مخابرات مطرح نیست و تمامی مشترکان از یک سرعت اینترنت بهره می برند، البته کیفیت کابل مسی و تداخل میتواند سرعت اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اگر دنبال یک اینترنت پر سرعت تر هستید که نسبت به ADSL روی بسترهای کابلی نیز باشد، باید فناوری VDSL را انتخاب کنید.



اینترنت فیبرنوری

اینترنت UFB یا اینترنت فیبر نوری (اختصار یافته عبارت Ultra-Fast Broadband)، همانگونه که از نام آن مشخص است؛ در این تکنولوژی شما باید به جای کابل های مسی از کابل های فیبر نوری برای کابل کشی ساختمان استفاده کنید. در این کابل ها، نور حامل داده ها است و به همین دلیل نویزهای معمول که بر کابل های فلزی اثر می گذارد، تأثیری بر سیگنال های اطلاعات ندارد.که این قدرت را دارد که سرعتی حدود یک گیگابیت را جهت دانلود و آپلود فراهم کند. اگر چه غالبا سرعت اینترنت فیبرنوری نزدیک به ۳۰۰ مگابیت است.

  • در اینترنت فیبر دیگر خبری از کابلهای مسی یا خطوط تلفن نیست و کابلهای فیبرنوری انتقالدهنده اطلاعات هستند. در کابلهای فیبرنوری به جای سیگنالهای الکتریکی از سیگنالهای نوری استفاده میشود که کیفیت و سرعت بیشتری به دست میدهند و در برابر شرایط محیطی بسیار مقاومتر ظاهر میشوند.
  • اینترنت فیبرنوری گران قیمت است اما برخلاف اینترنت های DSL می تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر دریافت فاصله کاربر تا سرویس دهنده ارایه بدهد.
  • همچنین دستگاه wifi استفاده شده برای این نوع نیز متفاوت بوده و شما می بایست تجهیزاتی مطابق با آن را فراهم نمایید.و مودم های ADSL و VDSL استفاده نمی شوند.
:دسته بندی مطالب آموزشی
21 اردیبهشت، 1401

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.