دسته‌بندی محصولات

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست؟

بهره بردن از کابل شبکه امکان تبادل دیتا در میان کامپیوترهای تحت شبکه را آسان و فراهم می کند. در ادامه این مطلب به کمک مشاوران خبره کالاسیس قصد داریم مطالبی را در مورد تفاوت های کابل شبکه UTP و SFTP در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.کابل های UTP و SFTP با استفاده از چهار سیم زوج به هم رشته شده که از یک طرف با استفاده از یک سوکت با هم ترکیب شده اند ساخته می شود. برای به وجود آوردن ارتباط ذکر شده باید پارامترهایی رعایت شوند.

چرا کابل های UTP به بازار عرضه شدند؟

به علت های بسیار مهمی از کابل شبکه در مدل های متنوع بهره برده می شود. به طور جامع هنگامی که قصد برقراری ارتباط و رد و بدل کردن اطلاعات بین NODE های تحت شبکه را دارید حتما باید خط متصل شده را با شرایط ویژه ای فراهم کنید. پارامترها به صورت سخت افزاری و خیلی کم به صورت نرم افزاری هستند.کابل شبکه UTP با پیاده سازی پارامترهایی مثل کد گذاری داده ها و تقسیم بندی آن ها در قسمت های مشخص شده، گام اول را در منتقل کردن موفق داده ها بر می دارد.از ۸ سیم بهم تابیده که بدون هیچ محافظی هستند از جنس فویل و شیلد UTP ها تشکیل می شوند. این UTP ها در ۶ گروه یا CAT6 گروه بندی می شوند.در موارد مختلفی UTP مورد بهره وری قرار می گیرند، توجه داشته باشید که نحوه استفاده از آن ها بر حسب دسته بندی ها، ممکن است و به گونه ای یکی از فرق های کابل شبکه UTP و کابل شبکه SFTP است.


در ادامه با هم به موارد استفاده از UTP می پردازیم:

در زیر مجموعه CAT 1 از کابل UTP اغلب سیستم های کهنه تلفن و مودم و ISDN استفاده می شود. علت آن نیز منتقل کردن داده ها تا حداکثر یک مگابیت در ثانیه می باشد.توانایی جابجایی دیتا در CAT2 ها تا مقدار ۴ مگابیت بر ثانیه است و این ویژگی را می توان در شبکه های TOKEN RING اعمال و اجرا کرد. در CAT3 ها، افزون بر اجرا در TOKEN RING در شبکه های BASE-T 10 مورد بهره وری قرار می گیرند و بیشتر از ۱۰ مگابایت را در ثانیه ارسال خواهند کرد.مجددا CAT4 در شبکه های TOKEN RING مورد بهره وری قرار گرفته اند اما این دفعه حجم داده های جابجا شده را به ۱۶ مگابیت در ثانیه رسانده اند.

از CAT5 در قسمت های متنوعی استفاده می شود که به قصد استفاده در هر قسمت از قابلیت های متنوع آن بهره وری می شود. به این معنی که اترنت ۱۰ مگابایت، اترنت صد مگابیت و شبکه های TOKEN RING قادر هستند ۱۶ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند.قابلیت جابجایی و انتقال داده تا هزار مگابیت در CAT6 و CAT5e امکان بهره وری از شبکه های گیگابیت اترنت را فراهم می سازد.

کابل های SFTP با چه مشخصاتی ساخته و تولید می شوند؟

یکی از اصلی ترین فرق ها بین کابل شبکه UTP و SFTP تجهیزات به کار گرفته شده در ساخت و تولید اینگونه از کابل های شبکه است. به عبارتی دیگر SFTP ها مثل UTP ها از ۸ سیم به هم پیچیده شده ساخته و تولید می شوند. به این نکته توجه داشته باشید که فاکتور اصلی تفاوت بین UTP ها و SFTP ها جود شیلد ها به عنوان پوشش که باعث به حداقل رساندن اثرات صدا و اختلالات مغناطیسی می شود است و علاوه بر این در SFTP ها فویل های محافظ موجود است که با پوشش هر زوج سیم از تداخل سیگنال ها جلوگیری می کند.


تفاوت های میان کابل شبکه UTP و SFTP

با توجه به مطالب ذکر شده به آسانی می توان فرق بین کابل های UTP و SFTP را تشخیص داد. فقط لازم است به معنی کلمه های آن ها توجه کنیم. به این مورد توجه داشته باشید که TP یا همان Twisted pair در شبکه ها به معنی زوج های به هم تابیده است و با هک شدن این کلمه مختصر شده خواهید دانست که که کابل مورد بهره وری از زوج های بهم تابیده ساخته شده است.کلمه UTP که به معنای آن است که زوج های به هم تابیده فاقد لایه محافظی از جنس فویل و شیلد است. با استفاده از چهار زوج به هم تابیده با قدرت ۱۰۰ اهم در اتصال های شبکه نقش خود را ایفا می کنند. در همین حال SFTP تشکیل شده از کابل هایی هستند که علاوه بر پوشش محافظتی به وسیله شیلد و فویل پوشیده شده اند.

از مهم ترین تفاوت های کابل شبکه UTP و SFTP پوشش های محافظتی هستند که مشخص کننده روش استفاده از آن ها است. بودن شیلد در کابل شبکه SFTP باعث جلوگیری از تداخلات برقی بیرون زوج سیم ها می شود این در حالی است که در کابل شبکه UTP به ندرت این قابلیت مشاهده می شود.

کابل شبکه UTP بهتر است یا SFTP؟

هر کدام از کابل های شبکه ذکر شده در این مطلب دارای انواع و اقسام متفاوتی هستند. با SFTP ها می توان تا حدود زیادی اثرات الکترومغناطیسی و صدا در تبادل داده ها بر روی سیگنال ها کاهش داد. به دلیل عدم وجود شیلد در UTP این توانایی تا حد زیادی کم می شود.


کیفیت بالاتر SFTP شرایط ویژه ای را به وجود آورده است که در بعضی اتصالات شبکه ای فقط از این محصول استفاده می شود البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت برتر ارائه شده با قیمت کابل شبکه در SFTP رابطه مستقیم دارد و چون کیفیت بالایی دارد، کابل شبکه از قیمت بالایی برخوردار است. همچنین این نوع کابل های شبکه از مقاومت فیزیکی بیشتر بهره مند هستند و همین باعث شده است که در شرایط محیطی سخت از آن استفاده کنند .از دیگر تفاوت های بین کابل UTP و SFTP وجود مقاومت در آن ها می باشد. به علت وجود فقط یک پوشش پلاستیکی به دور زوج سیم های کابل شبکه UTP, از مقاومت کمتری در برابر خطرات احتمالی برخوردار هستند و صدا و تداخل الکترومغناطیسی در این کابل ها بیشتر از کابل های شبکه SFTP می باشد.

با کالاسیس شما میتوانید بهترین کابل شبکه را برای محیط کار و خانه خود انتخاب کنید، کالاسیس در این زمینه از رقیبان خود به دلیل عرضه ابزارهای با کیفیت پیشی گرفته است.

:دسته بندی مطالب آموزشی
17 آبان، 1401

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.