دسته‌بندی محصولات

دستور ping چیست و چه کاربردهایی دارد

دستور ping چیست و چه کاربردهایی دارد


دستور ping چیست؟

در راه اندازی شبکه، به منظور تست و عیب یابی آن از دستور ping در محیط cmd استفاده می شود. دستور ping می تواند مشخص سازد که آیا کامپیوتری به شبکه متصل هست یا خیر و همچنین در ارتباط با میزان سرعت ارسال و دریافت دیتاها و میزان فاصله فیزیکی تا کامپیوتر اطلاعاتی را برای ما به دست می آورد.دستور ping را می توان از جمله پرکاربردترین و مهم ترین دستورات در دنیای شبکه کامپیوترها دانست که عملکرد آن بر اساس پروتکل های ICMP در کنار IP می باشد.

در این مطلب سعی داریم با بررسی مفهوم ping و کاربردهای آن، اطلاعات کافی در این خصوص را در اختیار کاربران قرار دهیم. با ما همراه باشید.



مفهوم دستور ping

Ping در واقع مخفف عبارت Packet InterNet Groper می باشد. این عبارت در شبکه به معنای ارسال سیگنال به هاست به منظور دریافت پاسخ است. هدف از استفاده ping بررسی در دسترس بودن هاست (میزبان) و اتصال آن به شبکه و همچنین اندازه گیری مدت زمان دریافت پاسخ می باشد. در واقع بایستی اطمینان حاصل شود که مدیر در شبکه دیده می شود یا خیر و سرعت ارسال و دریافت اطلاعات سنجیده شود.بنابراین تست ping یکی از مهم ترین دستورها به منظور تست و عیب یابی شبکه می باشد، چرا که مدت زمان ارسال دیتا از کامپیوتر ، گذشتن از اتصالات مختلف اینترنت و گره ها و سپس رسیدن به کامپیوتر مقصد و دریافت پاسخ و بازگشت به منبع را اندازه گیری می کند.

کارایی دستور ping

تست ping در واقع از طریق ارسال بسته سیگنال با حجم 32 یا 56 بایتی انجام می شود. این سیگنال شامل درخواست echo می باشد. در صورتی که هاست در دسترس باشد، بسته سیگنال دیگری با نام Reply (پاسخ) ارسال می کند. Ping Time زمان رسیدن بسته به هاست و بازگشت Reply به فرستنده را با واحد میلی ثانیه اندازه گیری می کند. نوع سیستم عامل می تواند نوع خروجی ping را مشخص کند. با این حال عموما تمامی خروجی های دستور ping ، موارد زیر را شامل می شود :

- IP آدرس مقصد

- ICMP Sequence Number

- Time to live (TTL)

- Round – trip time

- Payloud size

- تعداد بسته های مفقود شده در پروسه ارسال و دریافت

Ping Rate

Ping Rate یا Latency به معنای زمان تاخیر که می تواند میزان تایم تاخیر را در اینترنت بر حسب میلی ثانیه نمایش دهد. به هر اندازه که این عدد بزرگ تر باشد، به معنای تاخیر بیشتر در ارسال اطلاعات در شبکه می باشد. در کاربردهای عادی، این عدد در صورتی که کمتر از 100 میلی ثانیه باشد، کاملا عادی است، اما در بازی های آنلاین، بایستی میزان آن کمتر از 30 میلی ثانیه باشد.

رنج نرمال این عدد در موارد مختلف به صورت زیر می باشد:

- پایین تر از 30 میلی ثانیه بهترین تایم پینگ و مناسب بازی های انلاین

- بین 30 تا 50 میلی ثانیه، تایم پینگ متوسط و مناسب بازی های انلاین

- بین 50 تا 100 میلی ثانیه، تایم پینگ کم است و بر روی web browsing تاثیر پایینی دارد، اما در بازی انلاین Lag می اندازد.

- بیش از 500 میلی ثانیه، تایم پینگ بیشتر از نیم ثانیه می تواند بر روی تمامی درخواست ها تاخیر ایجاد نماید. در مواردی که مبدا و مقصد در دو سوی دنیا قرار گرفته اند، این مورد پیش می آید.

نحوه انجام تست Ping

در سیستم خود با فشردن دکمه های win و x و یا تایپ Run در قسمت جستجوی ویندوز، پنجره Run باز می شود. در این حالت عنوان cmd را تایپ نمایید تا پنجره مربوط به آن باز شود و در ادامه دستورات پینگ تایپ می شود.

دستورات Ping

استفاده از دستور Ping به همراه آدرس IP و یا نام دامنه هاست مورد نظر، ساده ترین حالت استفاده از دستور Ping است.

دستور Ping دارای سوئیچ ها و پارامترهایی می باشد که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارند.

از انواع پینگ می توان به موارد زیر اشاره داشت:

4 – Ping : پینگ Ipv4

6 – Ping : پینگ Ipv6

a – Ping : کاربرد آن در به دست آوردن Computer Name سیستم مقصد می باشد، ping – a 79.175.173.3

Ping – t : پینگ کردن همیشگی که فقط با قطعی برق و یا بستن پنجره cmd یا زدن دکمه های Crtl+C پایان می یابد، Ping – t 79.175.173.3

Ping – n : به صورت پیش فرض چهار بسته در پینگ ارسال می گردد. با استفاده از این دستور پینگ ping می توان این تعداد را تغییر داد. در این دستور بر خلاف دستور قبلی، بایستی تعداد پینگ را مشخص کرد، ping – n 7 79.175.173.3

Ping – I : تغییر حجم بسته ارسالی، ping – I 50 79.175.173.3

بنابراین به منظور ارسال 16 بسته 42 بایتی به کامپیوتری در شبکه و بدست آوردن نام آن، کافیست دستور ping -a 192.168.1.104 -I 42 -n 16 را در پنجره cmd تایپ نماییم.

چنانچه با time out رو به رو شدید، به معنای عدم دسترسی به هاست و یا قطع و وصل ارتباط می باشد.

از دیگر Ping ها نیز می توان موارد زیر را عنوان کرد:

Ping 127.0.0.1 : این آدرس به عنوان آدرس لوکال شناخته می شود و به همان کامپیوتری که با آن کار می کنید و دستور پینگ ping را می دهید اشاره دارد.

Ping 8.8.8.8 : به منظور تست برقراری ارتباط با اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

Ping4.2.2.4 : به منظور تست برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می شود. از دستورات دیگری که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، Ping 4.2.2.1، Ping 4.2.2.2، Ping 4.2.2.3، Ping 4.2.2.5، Ping 4.2.2.6 می باشد.



Ping در مودم

به منظور Ping کردن در مودم، بایستی در پنجره cmd دستور پینگ ping را به همراه IP مودم وارد نمایید. آی پی دیفالت در مودم ها عموما 192.168.1.254 و یا 192.168.1.1 می باشد.

در این مطلب سعی داشتیم با بررسی انواع دستورهای پینگ، مفهوم و کاربرد آن، اطلاعات مورد نیاز در این باره را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

:دسته بندی مطالب آموزشی
21 خرداد، 1401

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.