دسته‌بندی محصولات

ذخیره ساز تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد

ذخیره ساز تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد

اگر داده های زیادی برای ذخیره سازی دارید، احتمالا یکی از پرکاربرد ابزاری که استفاده می کنید، هاردهای اکسترنال است. با این وجود قصد داریم در این مطلب، حافظه ای را به شما معرفی کنیم که شما را شگفت زده خواهد کرد؛ ذخیره سازهای تحت شبکه یا همان NAS.

NAS یا ذخیره ساز تحت شبکه چیست؟

ذخیره ساز تحت شبکه که ترجمه عبارت Network-Attached-Storage است، نوعی ذخیره ساز است که به شبکه متصل شده و امکان دسترسی به اطلاعات را برای کاربران آن شبکه فراهم میکند. این شبکه نه تنها اطلاعات را ذخیره میکند، بلکه نقش یک سرور فایل را هم در شبکه ایفا میکند. درواقع NAS یک سرور ذخیره سازی دیتا در سطح فایل (File level در مقابل Block Level) است که دسترسی کاربران متعدد را به یک فضای ذخیره سازی متمرکز فراهم میکند.

ذخیره سازهای تحت شبکه یا همان NAS مثل کامپیوترهای معمولی، دارای کیبورد و مانیتور و... نیستند بلکه از طریق یک رابط کاربری مبتنی بر وب، میتوانید این حافظه را مدیریت کنید.

مزایا و ویژگی های استفاده از ذخیره ساز تحت شبکه

از جمله مهم ترین مزیت های استفاده از ذخیره ساز تحت شبکه نسبت به سایر حافظه ها، می توانیم به فضای بسیار حجیم برای ذخیره داده ها و هزینه تقریبا پایین این روش اشاره کنیم. از سوی دیگر نگهداری متمرکز داده ها، امکاناتی همچون آرشیو کردن داده ها، ایجاد و نگهداری فایل های پشتیبان و بازیابی داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از هوش مصنوعی و... دیگر ویژگی های مهم ذخیره سازهای تحت شبکه هستند.

یکی از مهم ترین کاربردهای NAS، امکان به اشتراک گذاری ساده دادههاست. برای مثال اگر تیم کاری دارید که هر یک از اعضا در منطقه جغرافیایی خاصی قرار دارد و اعضا در کنار هم نیستند، استفاده از ذخیره ساز تحت شبکه یک راه حل بسیار مناسب است. مسئله مهم دیگر اینجاست که کاربران مختلف میتوانند به صورت همزمان از داده ها و اطلاعات موجود روی NAS استفاده کنند.

از جمله سایر مزایا و قابلیت های NAS میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نگهداری همه اطلاعات به صورت متمرکز

سهولت در پشتیبان گیری

دسترسی به داده ها از هر جا

سهولت دسترسی و یافتن فایل ها و داده ها

و...

کاربری ذخیره ساز تحت شبکه

ذخیره سازهای تحت شبکه کاربردهای مختلفی دارند. برخی از این ذخیره سازهای تحت شبکه برای کسب و کارهای کوچک و یا استفاده خانگی کاربرد دارند که بیشتر برای اشتراک گذاری فایل ها و گرفتن نسخه های پشتیبان استفاده میشوند. کسب و کارهای متوسط اما از NAS برای کاربردهای امنیتی مانند سیستم های پیشرفته امنیتی Snapshot استفاده میکنند. گران قیمت ترین نوع ذخیره سازهای تحت شبکه اما در سازمان ها به کار گرفته میشود و قابلیت ذخیره بیش از 1000 ترابایت اطلاعات را دارد.

:دسته بندی مطالب آموزشی
13 تیر، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.