دسته‌بندی محصولات

راهنمای انتخاب و خرید یو پی اس UPS

راهنمای انتخاب و خرید یو پی اس UPS

UPS چیست؟

یو پی اس UPS ، یک منبع تغذیه الکترونیکی می باشد که وظیفه آن تامین انرژی و توان مورد نیاز به صورت مداوم و بدون وقفه، است. به عبارت دیگر یو پی اس، با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات را تامین می کند و در اختیار آن ها قرار می دهد. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با عنوان راهنمای انتخاب و خرید یو پی اس UPS ، آشنا کنیم. اگر علاقه مند به این موضوع هستید، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.




یو پی اس UPS چیست؟

همان گونه که گفته شد، یو پی اس UPS ، به عنوان یک منبع برای تامین توان مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده، به شمار می رود. این منبع بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار می گیرد و علاوه بر تامین برق مورد نیاز شبکه و ثابت نگه داشتن آن، از ایجاد نویز و هر گونه اختلالات به وجود آمده در شبکه، جلوگیری می کند. هنگام قطع برق شهری، یو پی اس به طور اتوماتیک وارد عمل می شود و برق مصرفی و مورد نیاز را، تامین می کند. وظیفه این دستگاه حفاظت از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات برقی است یو پی اس علاوه بر محافظت از دستگاه ها و وسایل الکتریکی، جریان برق ثابتی را در اختیار تجهیزات مصرف کننده قرار می دهد و به آنلاین ماندن برنامه های حساس کمک بسیاری می کند.

انواع یو پی اس UPS

یو پی اس ها به دسته تقسیم می شوند، از جمله:

- یو پی اس آفلاین

- یو پی اس آنلاین

- یو پی اس لاین اینتراکتیو

رنج و توان دستگاه یو پی اس

دستگاه های یو پی اس، توسط شرکت های مهندسی مختلف، در مدل ها و توان های متنوعی ساخته می شوند. توان دستگاه یو پی اس UPS ، نسبت به میزان بار مصرفی، طراحی می شود. انواع مختلفی از این دستگاه در بازار وجود دارد. از جمله توان های این دستگاه که در بازار وجود دارد عبارت است از:

1KV, 1/5KV, 2KV, 6KV, 10KV, 15KV, 20KV, 600KV

زمان برق دهی دستگاه یو پی اس:

یو پی اس ها، با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، اقدام به تولید برق می کنند. باتری های استفاده شده در یو پی اس ها، باتری مخصوص سیلد لید اسید است که به آن ها متصل می شود و واحد آن ها، آمپر ساعت است. زمان برق دهی یو پی اس با این باتری ها، رابطه مستقیم دارد.


نحوه قرار گیری باتری در یو پی اس ها:

- باتری های اکسترنال که در کنار یو پی اس UPS و داخل کیس جداگانه قرار می گیرند.

- گاهی باتری ها در داخل خود دستگاه قرار می گیرند.

- در بیش تر مواقع، دستگاه های یو پی اس UPS، قابلیت نصب باتری به صورت اینترنال و اکسترنال را دارند.

چگونه دستگاه یو پی اس UPS را نصب کنیم؟

همان گونه که گفته شد، UPS، انواع مختلفی دارد و توان دستگاه های یو پی اس با هم متفاوت است. دستگاه های توان پایین را می توانید خودتان نصب کنید. اما بهتر است نصب دستگاه های یو پی اس توان بالا، توسط متخصصین در این زمینه انجام گیرد.

راهنمای خرید یو پی اس UPS

وظیفه دستگاه یو پی اس، حفاظت از کامیپوترهای شخصی، مراکز رایانه ای، سرورها و غیره، در برابر نوسانات برقی می باشد. لذا تهیه و خرید این دستگاه، برای محافظت از تجهیزات برقی، بسیار ضروری است. قبل از خرید دستگاه یو پی اس UPS باید مواردی را مورد توجه خود قرار دهیم که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم:

1) اندازه دستگاه یو پی اس:

ابتدا باید به این نکته توجه کنید که دستگاه خریداری شده، باید توان کافی برای تامین وسایل برقی موجود را داشته باشد. پس توجه به توان و ظرفیت یو پی اس، از موارد بسیار مهم در خرید این دستگاه می باشد. ظرفیت UPS یعنی، میزان برقی که یو پی اس UPS می تواند تامین کند و در اختیار مجموعه قرار دهد. هر چه ظرفیت یو پی اس بیش تر باشد، می تواتد تعداد وسایل الکتریکی بیش تری را ساپورت کند.

2) انتخاب باتری یو پی اس UPS:

انتخاب باتری مناسب و با کیفیت از جمله موارد مهم در انتخاب یو پی اس می باشد. زیرا یو پی اس UPS با استفاده از انرژی ذخیده شده در باتری، برق مصرفی و مورد نیاز مجموعه را تامین می کند. پس توجه کنید، باتری یو پی اس حتما با کیفیت و اصل، باشد.

3) زمان لازم پشتیبان گیری:

به مدت زمانی گفته می شود که دستگاه یو پی اس UPS قادر است در زمان قطع برق، از باتری یو پی اس جهت تامین برق مورد نیاز تجهیزات، استفاده کند. زمان پشتیبان گیری را باید با توجه به مصرف کننده و میزان اهمیت داده ها و اطلاعات، تنظیم کرد به گونه ای که اطلاعات آسیبی نبینند و دستگاه به طور مطمئن خاموش شود. برای سیستم های خیلی مهم مانند دوربین مداربسته و سیستم های امنیتی، این زمان باید بیش تر باشد.



4) مدت زمان switch time

به مدت زمانی که لازم است دستگاه UPS از برق شهری به مصرف کننده و یا بالعکس، سوئیچ شود، مدت زمان سوئیچ تایم، می گویند که هر چه این مدت کوتاه تر باشد، احتمال این که دستگاه مصرف کننده در زمان سوئیچ به برق شهری خاموش شود، کاهش می باید.

5) قابلیت تنظیم پارامترها:

برای عملکرد بهتر این دستگاه، لازم است برخی پارامترهای ان را به صورت دستی تنظیم کنیم. پارامترهای برخی از مدل های یو پی اس، توسط کارخانه تنظیم شده است و قابلیت تغییر ندارد. توجه به این نکته نیز در هنگام خرید این دستگاه، ضروری است.

6) نویز دستگاه:

در برخی از مدل های یو پی اس، کار کردن دستگاه موجب فعالیت فن و سیستم خنک کننده آن می شود که ممکن است ایجاد نویز کند. در مکان هایی مانند بیمارستان و ادارات، این صدا باید به میزان کافی، کم شود.

7) استحکام دستگاه:

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در هنگام خرید یو پی اس به آن توجه کرد، استحکام دستگاه است. دستگاه مورد نظر باید استحکام و مقاونت کافی در برابر شرایط آب و هوایی از جمله گرما، سرما، باران و غیره، هم چنین دیگر عوامل جوی را داشته باشد.

8) گارانتی:

دقت شود دستگاهی را که خریداری می کنید حتما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.

:دسته بندی مطالب آموزشی
04 تیر، 1401

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.