دسته‌بندی محصولات

رک شبکه چیست و چه انواعی دارد

رک شبکه چیست و چه انواعی دارد

رک شبکه چیست ؟

رک شبکه محفظه ای از جنس فلز است و یکی از مهمترین تجهیزات پسیو شبکه به حساب می آید. رک های شبکه با جا دادن به قطعات و تجهیزات مختلفی مثل سرور ، روتر، سوئیچ و پچ پنل، هم به شبکه نظم میدهند و هم از این ابزارها و وسایل در برابر آسیب های فیزیکی و حتی سرقت مراقبت میکنند. استفاده از رک باعث جمع شدن بسیاری از تجهیزات در یک نقطه ی مشخص میشود که خود این موضوع کمک میکند فضای کمتری از محیط کار اشغال شود.

دلایل اهمیت رک شبکه

استفاده از رک شبکه ، دلایلی کاملا منطقی دارد؛ به طوری که کنار گذاشتن این وسیله میتواند باعث بروز مشکلاتی جدی در سیستم شود. به هر صورت مزیت بهره گیری از رک را میشود در دو ویژگی نگهداری درست از تجهیزات و بررسی آسان آنها خلاصه کرد.

محافظت از تجهیزات

شبکه هایی که به رک مجهز هستند، منظم و شیک به نظر می رسند و آرامش روانی کاربر را به هم نمیریزند؛ چراکه خیلی از تجهیزات پراکنده را میشود در دل رک جا داد. رک از این تجهیزات و قطعات در برابر آسیب های فیزیکی مثل ضربه خوردن و داغ شدن محافظت میکند. ضمن اینکه مزیت دیگر استفاده از رک های شبکه ، حفاظت از اطلاعات حساس سازمانی هست که با نگهداری صحیح از سرور و هارد درایو تامین میشود.

بررسی آسان

برای جواب این سوال که رک شبکه چیست باید بگوییم وقتی از رک استفاده میکنید، بررسی تجهیزات شبکه خیلی راحت انجام میشود. دیگر نیازی نیست برای تست قطعات مختلف از این اتاق به آن اتاق بروید و دستگاهها را خاموش و روشن کنید. در این صورت نه تنها تعمیر و تعویض قطعات ساده ترهست، بلکه اضافه کردن تجهیزات جدید هم به آسانی انجام میگیرد.

انواع رک های شبکه

رک های شبکه را با معیار قرار دادن ویژگی های مختلف، در دسته های گوناگونی قرار میدهند. اما اصلی ترین طبقه بندی رک براساس ابعاد و اندازه و نوع نصب شکل گرفته و این وسیله رو به دو گروه دیواری و ایستاده تقسیم میکند.

رک دیواری

از رک دیواری معمولا برای ساماندهی به شبکه های خانگی استفاده میشود. البته گاهی ممکن است رک شبکه دیواری بخشی از یک شبکه بزرگتر باشد. سایز معمول رک دیواری بین 4 تا 12 یونیت و عمق آن یکی از اندازه های 35، 45 یا 60 سانتیمتر هست. بعضی از رک های دیواری درهای کناری هم دارند تا کاربر راحت تر به تجهیزات دسترسی داشته باشد. روی این دسته از رک ها میشود از فن برای خنک سازی تجهیزات استفاده کرد.

رک ایستاده

از رک ایستاده در دیتاسنترها و شبکه هایی که تعداد تجهیزات آنها زیاد است استفاده میشود. رک ایستاده در سایزهای مختلفی از 12 یونیت گرفته تا 47 یونیت تولید و به بازار عرضه میشود. عرض و عمق این دسته از رک ها معمولا یکسان هست و یکی از عددهای 60، 80 و 100 سانتیمتر را نشان می دهد. قابلیت مهم رک ایستاده ، امکان نصب پاور ماژول با تعداد پورت زیاد و همچنین استفاده از 1 تا 4 فن برای خنک کردن تجهیزات است.

:دسته بندی مطالب آموزشی
19 آبان، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.