دسته‌بندی محصولات

عملکرد بلندگو (اسپیکر)

عملکرد بلندگو (اسپیکر)

بلندگو یک مبدل الکتروآکوستیک است. یعنی دستگاهی که سیگنال صوتی الکتریکی را به صدای معینی تبدیل می کند.

سیستم بلندگو شامل یک یا چند مورد از انواع درایورها، مدارهای الکتریکی (همچون کراس اور- پاور- DSP) ، شیپور (هورن)، یک محفظه (که خود دارای اجزاء چندگانه ای می باشد) و اتصالات الکتریکی است. درایور بلندگو را می توان به عنوان یک موتور خطی متصل به دیافراگم مشاهده کرد. متاثر از سیگنال های منتشر شده توسط موتور محرک، پرده دیافراگم به حرکت درآمده و در اثر آن امواج صوتی در هوا منتشر می شود. یک سیگنال صوتی ، معمولاً از میکروفون ، ضبط یا پخش رادیویی ، به صورت الکترونیکی تا سطح توان معین شده برای هدایت آن موتور تقویت می شود تا صدای متناظر با سیگنال الکترونیکی غیر پیشرفته اصلی را تولید کند. بنابراین عملکرد بلندگو مخالف عملکرد میکروفون است.در واقع درایور اسپیکر پویا که متداول ترین نوع یک موتور خطی با همان پیکربندی اولیه شبیه میکروفون دینامیکی است، از چنین موتوری به صورت برعکس، به عنوان ژنراتور استفاده می کند.

وقتی جریان الکتریکی سیگنال صوتی از سیم پیچ صدا عبور می کند، سیم پیچ سیم حرکت محوری در شکاف استوانه ای حاوی میدان مغناطیسی متمرکز تولید شده توسط آهنربای دائمی را ایجاد می کند. و بر اساس قانون فارادی، امواج صوتی ایجاد می شود. علاوه بر بلندگوهای دینامیکی ، چندین فناوری دیگر برای ایجاد صدا از یک سیگنال الکتریکی امکان پذیر است که چند مورد از آنها قابلیت استفاده تجاری دارند.

برای اینکه یک بلندگو به خصوص در فرکانس های پایین صدا را به طور موثر تولید کند ، درایور بلندگو باید به گونه بسیار دقیق و مطالعه شده تعبیه گرددد. به همین منظور معمولاً از محفظه بلندگو یا کابینت بلندگو استفاده می شود. کابینت یک جعبه اغلب مستطیل شکل ساخته شده از چوب ، فلز یا پلاستیک است. جنس کابینت و طراحی محفظه نقش صوتی مهمی داشته و در کیفیت صدای حاصل بسیار تعیین کننده است. بیشتر سیستم های بلندگوی با راندمان وکیفیت بالا شامل دو یا چند نوع درایور بلندگو است که هر یک در یک قسمت از محدوده فرکانس فعال بوده و تخصیص داده شده اند. به درایورهای که قادر به تولید مجدد بالاترین فرکانس های صوتی هستند، تویتر، و آنهایی که برای فرکانس های متوسط، میان برد و پایین هستند، ووفر گفته می شوند. بعضی اوقات تولید پائین ترین فرکانسها (20Hz- ~ 50Hz) توسط اصطلاحاً ساب ووفر که اغلب در محفظه اختصاصی (بزرگ) طراحی می شوند، ساخته می شود. در یک سیستم بلندگو دو طرفه یا سه طرفه ( با درایورهایی که دو یا سه دامنه فرکانس مختلف را پوشش می دهند) مدارهای الکترونیکی غیرفعال به نام شبکه متقاطع وجود دارد که به هدایت اجزای سیگنال الکترونیکی به درایورهای بلندگو با توانایی بیشتر برای تولید مجدد فرکانس ها کمک می کند.

تیم تحقیق و توسعه آوا
AVA Pro Audio R&D Team

:دسته بندی مطالب آموزشی
02 مرداد، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.