دسته‌بندی محصولات

فعالیت اینترنت استارلینک در ایران فعلا منتفی است

فعالیت اینترنت استارلینک در ایران فعلا منتفی است

همانطور که احتمالاً در جریان هستید، پروژه استارلینک شرکت اسپیس ایکس قرار است از شهریور ماه سال جاری بصورت عمومی در دسترس قرار بگیرد. به همین منظور، طی روزهای گذشته شاهد بودیم که برخی افراد اقدام به فروش تجهیزات آن در ایران کرده بودند. پیش از این احتمال میرفت تا اینترنت استارلینک در ایران نیز قابل استفاده باشد، اما بر اساس گزارش های جدید مشخص شد که چنین چیزی در مقطع زمانی فعلی امکان پذیر نیست.

اکنون، اطلاعات تازه ای بدست آورده ایم که نشان می دهد استفاده از این فناوری در ایران امکان دارد به این راحتی هم نباشد. بنابراین، با توجه به اینکه بسیاری از افراد سودجو اقدام به فروش تجهیزات استارلینک کرده اند، بهتر است در رابطه با خرید آن فعلاً دست نگه دارید، زیرا در صورتی که حتی فروشنده کلاه بردار نباشد و تجهیزات موردنظر به دست شما هم برسد، امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

موضوع داغ این هفته، استارلینک

با افزایش احتمال اجرایی شدن طرح صیانت از فضای مجازی، بسیاری از کاربران به دنبال راهی بودند تا بتوانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. شرایط به گونه ای بود که حتی طی هفته گذشته کلمه «مهاجرت» در گوگل بیشترین میزان جستجو را به خود اختصاص داده بود. نکته جالب این است که پس از خبر ورود اینترنت استارلینک به ایران باز هم شرایط مشابه ی تکرار شد و بر اساس اطلاعات موجود میزان جستجوی استارلینک در اینترنت توسط کاربران ایرانی به شکل قابل ملاحضه ای افزایش داشته است.

در واقع، کاربران ایرانی به دنبال این هستند تا بتوانند به اینترنت ماهواره ای شرکت اسپیس ایکس دسترسی داشته باشند. با توجه به همین مورد، میزان جستجوی کلمه «استارلینک» و «Starlink» طی هفته گذشته و در مقایسه با ماه قبل به شکل چشمگیری افزایش داشته است، این آمار به خوبی نشان میدهد که کاربران ایرانی تا چه حد به دنبال دسترسی به اینترنت بدون فیلتر هستند.

چرا این سرویس در ایران کار نمیکند؟

ایلان ماسک در صحبت های قبلی خود به این نکته اشاره کرده بود که برای فعالیت اینترنت استارلینک در هر کشور، نیاز به دریافت مجوز قانونی است. این گفته ماسک تا پیش از این چندان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه مشخص شد کاربران برای دریافت اینترنت در هر کشور به ایستگاه زمینی احتیاج دارند؛ به عبارت دیگر در صورت خرید تجهیزات و پرداخت وجه اشتراک، اگر ایستگاه های مذکور در کشور مورد نظر (مثلاً ایران) وجود نداشته باشند امکان ارائه خدمات به مشترکین آن منطقه وجود نخواهد داشت.

هماکنون تعداد ایستگاه های زمینی بسیار کمی در منطقه اروپا مستقر شده اند و به همین دلیل فعلاً از اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در ایران خبری نخواهد بود. پیش از این تصاویری از صفحه رسمی استارلینک در فضای مجازی منتشر شده بود که نشان می داد برخی شهرهای ایران نظیر تهران تحت پوشش این سرویس قرار دارند، اما باید توجه داشته باشید که در صورت ثبت سفارش، امکان خرید و پرداخت هزینه اشتراک برای کاربران وجود ندارد.

حتی در صورتی که شخصی خارج از کشور این اشتراک را خریداری کند و تجهیزات را هم برای شما ارسال کند، باز هم قادر به استفاده از خدمات اینترنت استارلینک در ایران نخواهید بود. البته، صحبت هایی مطرح است که نشان می دهد کاربران ایرانی می توانند در آینده نزدیک و به لطف دفاتر رسمی این شرکت در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، امارات و غیره و با پرداخت هزینه بالاتر به اینترنت ماهواره ای دسترسی داشته باشند.

پاسخ کارشناسان چیست؟

همچنین، برخی کارشناسان و صاحب نظران این حوزه نیز در رابطه با اینترنت ماهواره ای استارلینک صحبت هایی کردند که در ادامه به آنها نیز توجه خواهیم کرد. میلاد نوری در رابطه با فروش تجهیزات اینترنت ماهواره ای شرکت اسپیس ایکس واکنش داد و گفت: «در حال حاضر یکسری سایت های فروش در ایران راه افتاده اند اما این ها تقلبی هستند. چون این دستگاه ها هنوز وارد ایران نشدند و تصاویری است که از سایت های خارجی برداشته اند و صحت ندارند. بعد از گرفتن مجوز احتمالاً وارد کردن این دستگاه قانونی نباشد و این کار به صورت مجازی انجام شود.»

نوری در ادامه راجع به موضوع تحریم و دریافت مجوز توضیح داد: «در ثبت نام این سایت کشور ایران را هم اضافه کرده اند. یعنی ایران هم توانایی استفاده از این خدمات را دارد. اما مسأله ای که وجود دارد این است که این شرکت آمریکایی است و باید دید هنگام پرداخت هزینه این خدمات، تحریم ها شامل ایران میشود یا خیر؟ من از لحاظ حقوقی تخصصی ندارم اما با افراد حقوقی و مخابراتی که صحبت می کردم؛ گفتند که در زمینه بین المللی یکسری معاهدات وجود دارد که اگر هر سرویسی بخواهد به یک کشور خدمات رسانی کند باید از آن ها مجوز بگیرد.»

همچنین، امید رهبر نیز درباره سرویس دهی این خدمات در ایران به تجارت نیوز گفت: «اگر چه سرویس دهی رسمی اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران دور از انتظار است اما دفاتر رسمی این شرکت در ترکیه، امارات، کویت، قطر و سایر کشورهای همسایه، دسترسی غیر مستقیم به اینترنت ماهواره ای استارلینک را فراهم خواهند کرد. به نظر میرسد ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای برای کاربران ایرانی مانند سرویس های دیگر شرکت های آمریکایی غیر رسمی، همراه با دردسرهای فراوان و هزینه بالاتر از سایر کشورها خواهد بود.»

مراقب کلاه بردارها باشید!

هماکنون اگر یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید با طیفی از کانال و سایت های مختلفی روبرو خواهید شد که به کاربران وعده ارائه اینترنت استارلینک را می دهند. با توجه به گفته های فوق، این سرویس فعلاً در کشور ما قابل راه اندازی نیست و در صورت خرید تجهیزات عملاً قادر به استفاده از سرویس ماهواره ای شرکت اسپیس ایکس نخواهید بود.

در نتیجه، بهتر است گول افراد سودجو را نخورید و تا زمان مشخص شدن فعالیت رسمی این سرویس در ایران کمی صبر کنید. این احتمال وجود دارد که کاربران در آینده بتوانند از طریق دسترسی غیر مستقیم به این سرویس ها به اینترنت پر سرعت اسپیس ایکس دسترسی پیدا کنند. از طرفی، امروز متوجه شدیم طراحان و حامیان صاینت از فضای مجازی قصد دارند با محدود کردن پهنای باند شبکه های اجتماعی پرکاربرد و محبوب نظیر اینستاگرام، کاربران را به سمت نمونه های داخلی سوق دهند.

12 مرداد، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.