دسته‌بندی محصولات

قیمت کارت گرافیک مجددا رو به افزایش است

قیمت کارت گرافیک مجددا رو به افزایش است


اینطور که به نظر می آید، اوضاع برای کسی که میخواهد کارت گرافیک بخرد جالب نیست. تقریباً برای چندین هفته شاهد کاهش قیمت جهانی کارت گرافیک و نزدیک تر شدن قیمت ها به اعداد MSRP بودیم؛ ولی گویا این کاهش قیمت، مقطعی بود.

آمار جدید نشان میدهند که میانگین قیمت کارت گرافیک های GeForce RTX 30’ Ampere شرکت انویدیا و Radeon RX 6000 شرکت AMD در طول ماه آگوست مجدداً افزایش داشته اند.

تازه ترین داده ها و تحلیل های سایت 3DCenter که میانگین قیمت کارت گرافیک های Ampere و RDNA2 را در بازار آلمان تحلیل میکند، نشان میدهند که قیمت محصولات تیم سبز در ماه آگوست از 9 تا 59 درصد از قیمت MSRP بیشتر بوده اند. این عدد برای کارت گرافیک های تیم قرمز بین 5 تا 64 درصد است.

قیمت محصولات انویدیا: روی موج سینوسی

در مورد محصولات شرکت انویدیا، باید گفت که روند سه ماهه نزول قیمت آنها برعکس شده است. قیمت کارت گرافیک های RTX 30’ در میانه ماه می بیش از 200 درصد بالاتر از قیمت MSRP بود که در اوایل ماه آگوست به 50 درصد بالاتر از قیمت MSRP – پائین ترین قیمت در سال 2021 رسیده بود.

قیمت محصولات AMD: برای اولین بار گرانتر از محصولات انویدیا

در مورد کارت گرافیک های شرکت AMD، داستان کمی متفاوت است. بیشینه قیمت این کارت گرافیک ها 114 درصد بیشتر از قیمت MSRP بود که برای اوایل ماه جولای به 53 درصد رسید، اما از آن زمان به آرامی روی شیب افزایش بوده و حالا به 64 درصد و بیشتر از شرکت انویدیا رسیده است. درست است که این داده ها مربوط به کشور آلمان هستند، ولی میتوان از آنها در مورد بازار جهانی نیز نتیجه گیری کرد.


وضعیت دسترسی اصلاً جالب نیست

دسترسی کارت گرافیک ها نیز نسبت به ابتدای ماه آگوست بدتر شده است. در حالی که در گزارش دسترسی قبلی، فقط کارت گرافیک های RTX 3070 و 3070 Ti نتوانسته بودند چهار از پنج ستاره کسب کنند، در گزارش جدید دو کارت گرافیک RTX 3080 و RTX 3090 تنها سه ستاره از پنج ستاره کسب کرده اند.

اوضاع محصولات شرکت AMD بدتر هم هست. در بازار آلمان، کارت گرافیک RX 6800 در حال حاضر نایاب ترین کارت با تنها یک ستاره از پنج ستاره است. کارت گرافیک RX 6600 XT سه ستاره دارد و دو کارت RX 6700 XT و RX 6900 XT چهار ستاره دارند.

فعلاً منتظر بهبود اوضاع نباشید!

چندی پیش جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا گفت که روند فعلی بازار در سال ۲۰۲۲ هم به همین شکل خواهد بود و با در نظر گرفتن افزایش 20 درصدی قیمت محصولات TSMC، اوضاع قرار نیست به این زودی ها بهتر شود. البته اخبار خوبی هم داریم. شرکت AMD بالاخره تصمیم گرفته کارت گرافیک های مخصوص ماینینگ عرضه کند که میتواند کمی اوضاع را بهبود بخشد. فراموش نکنید که همه این ها، در حالی رخ میدهند که ارسال کارت گرافیک در سه ماهه دوم امسال افزایش 42 درصدی داشته است.

10 شهریور، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.