دسته‌بندی محصولات

معرفی برند و تجهیزات شبکه HPE (اچ پی ای) آمریکا

معرفی برند و تجهیزات شبکه HPE (اچ پی ای) آمریکا

معرفی برند و تجهیزات شبکه HPE (اچ پی ای) آمریکا

شرکت HPE یا Hewlett-Packard Enterprise یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه فناوری اطلاعات و تجهیزات شبکه تجاری به فعالیت میپردازد. مرکز اصلی شرکت تجهیزات شبکه HPE در شهر پالو آلتو ایالت کالیفرنیا قرار دارد و یکی از زیرمجموعه های شرکت مشهور HP است. تمرکز برند HPE بر بازار شرکت های تجاری بزرگ است. ساخت سرورها، ذخیره سازها، تجهیزات شبکه، ارائه خدمات مشاوره، خدمات پشتیبانی و خدمات مالی از اصلی ترین فعالیت های این شرکت محسوب میشوند.


طبق گزارش مالی منتشرشده توسط HPE درآمد این شرکت در سال مالی ۲۰۱۸ حدود ۳۱ میلیارد دلار و سود خالص حاصل از این درآمد ۲ میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر این شرکت بیش از ۶۶۰۰۰ کارمند دارد و محصولات آن به بیش از ۱۷۰ کشور در سراسر جهان صادر میشود.

در سال ۲۰۱۸ در لیست ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا از لحاظ درآمد (که توسط فوربز منتشر شد)، برند HPE در رتبه ۱۰۷ قرار گرفت. HPE از زمانی که شروع به فعالیت کرده است به رشد نمایی خود ادامه داده است، و با معرفی سرویس ها و محصولات جدید روند رشد خود را حفظ کرده است.

تاریخچه برند HPE:

شرکت HPE تاریخچه طولانی ندارد و به عنوان یک زیرمجموعه از شرکت بزرگ HP در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. خود شرکت HP در سال ۱۹۳۹ توسط دو مهندس برق فارغ التحصیل از دانشگاه استفورد به نام های بیل هولت (Bill Hewlett) و دیوید پاکارد (David Packard) تأسیس شد. شرکت HP با سرمایه ۵۳۸ دلار و در یک گاراژ کوچک شروع به فعالیت نمود و اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان PC و لپ تاپ، پرینتر و … در جهان محسوب میشود.



در سال ۲۰۱۴ اچ پی اعلام کرد که قصد دارد وارد حوزه نرم افزار، زیرساخت ها و خدمات شبکه تجاری شود تا بازار رو به رشد شبکه را در اختیار بگیرد. در سال ۲۰۱۵ این شرکت با خرید شرکت شبکه Aruba Networks شرکت HPE را راه اندازی کرد. از آن زمان تاکنون HPE در زمینه نرم افزار، زیرساخت، خدمات و تجهیزات شبکه اداری به فعالیت میپردازد و کامپیوترها و تجهیزات اداری دیجیتالی با برند HP عرضه میشوند. در همین مدت کوتاه سه ساله HPE تبدیل به یکی از بازیگران اصلی حوزه شبکه تبدیل شده است و به درآمدهای میلیارد دلاری دست یافته است.

محصولات و خدمات شرکت HPE:

محصولات و خدمات شرکت HPE بسیار گسترده است و حوزه های بسیاری را در بر میگیرد. فعالیت های شرکت HPE را میتوان به بخش های اصلی زیر تقسیم بندی نمود:

  • سرورها و سیستم ها
  • تجهیزات ذخیره سازی و ابری
  • تجهیزات شبکه



تجهیزات شبکه HPE:

HPE تجهیزات شبکه پیشرفت های را برای سازمان های تجاری بزرگ و سازمانهای کوچک و متوسط تولید میکند. از جمله تجهیزات شبکه HPE میتوان به انواع روترها، سوییچ ها، اکسس پوینت ها، کنترل کننده ها و تجهیزات وایرلس اشاره کرد.

سوییچ های شبکه مناسب شرکت های بزرگ تجاری شرکت HPE با برند FlexFabric تولید میشوند. این سوییچ ها بسیار حرفهای هستند و از پردازنده های قدرتمند و رم های تا ۴ گیگابایت برای پردازش استفاده میکنند. این سوییچ ها در دیتاسنترهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند. سوییچ های شبکه مناسب شرکت های کوچک و متوسط با برند OfficeConnect ، Aruba و FlexNetwork تولید میشوند و طیف وسیعی از سوییچ ها را بر میگیرند. از سوییچ های با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا سوییچ های با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، که هم از فیبر نوری و هم از شبکه های مسی پشتیبانی میکنند. هر کدام از این برندها شامل دهها سوییچ هستند که بررسی همه آن ها به زمان زیادی نیاز دارد.




اکسس پوینت های حرفه ای و نیمه حرفه ای HPE نیز تحت برند Aruba و FlexNetwork ارائه میشوند. اکسس پوینت های Aruba دارای تنوع زیادی هستند، سرعت انتقال داده ها در این اکسس پوینت ها از ۸۶۷ مگاهرتز تا ۵.۴ گیگاهرتز متغیر است و همه آنها وایرلس و دوبانده هستند. سوییچ های فوق حرفه ای برند HPE تحت برند FlexNetwork تولید میشوند و تا سرعت های ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی میکنند. این اکسس پوینت دارای پورت های پر سرعت Rj۴۵ هستند و همزمان از قابلیت وایرلس بودن هم بهره میبرند. همچنین اکسس پوینت های OfficeConnect این شرکت داری قابلیت های کمتری هستند و بیشتر مخصوص سازمان های کوچک طراحی شده اند.



HPE روترهای فوق العاده ای نیز تولید میکند که سرعت های گیگابیتی را پشتیبانی میکنند. این روترها استفاده تجاری دارند و در انواع ADSL۲+ ،۳G ،۴G، وای فای و … تولید میشوند. بسیاری از روترهای FlexNetwork این شرکت همزمان از میتوانند از تکنولوژی های مختلف پشتیبانی کنند. به طور مثال از تکنولوژی ADSL۲+ و ۴G LTE پشتیبانی میکنند.

HPE در این بخش نرم افزارهای مدیریت شبکه و امنیتی و … گوناگونی دارد و سرویس های بسیار گسترده و پیشرفت های را به مشتریان خود ارائه میدهد.

سرورها و سیستم ها:

اچ پی ای یکی از بزرگترین (شاید هم بزرگترین) تولیدکنندگان سرور و رک شبکه در جهان است. سرورهای این شرکت بسیار پیشرفته هستند و میتوان آن ها را در بسیاری از دیتاسنترهای قدرتمند جهان یافت. در واقع سرورهای اچ پی از پرفروش ترین سرورهای موجود در بازار جهان و ایران است. سرورهای HPE به سه دسته تقسیم میشوند:

  • سرورهای تیغه ای Blade (سری BL) : سرورهای Blade یا تیغه ای همانطور که از نام آن بر می آید ضخامت و حجم کمی دارد و بیشتر برای دیتاسنترهایی مناسب است که فضای محدودی یا رک های کوچکی در اختیار دارند. این سرورها بیشترین تراکم و کنترل پذیری را در یک حجم محدود ارائه میدهند اما قابلیت توسعه چندانی ندارند.
  • سرورهای ایستاده Tower (سری ML) : این سرورها به صورت ایستاده و ماژولار هستند بنابراین میتوان به راحتی با استفاده از آن ها دیتاسنتر را توسعه داد و تعداد سرورها را تغییر داد.
  • سرورهای مقیاس پذیر (سری SL) : این سری نیز مانند سری مبتنی بر رک میباشد و بیشتر در دیتاسنترهایی کاربرد دارد که هدف اصلی آن ها توان پردازش حداکثری است.
  • سرورهای تراکم پذیر Rackmount (سری DL) : این سرورها نیز مانند سری SL مبتنی بر رک هستند. طراحی این سری از سرورها با سری SL متفاوت و با هدف ایجاد تعادل میان تراکم و قدرت پردازشی صورت گرفته است.



سری های مختلف سرورهای HPE از لحاظ شکل ظاهری و مشخصات با یکدیگر تفاوت دارند. سری DL و SL در رک شبکه نصب میشوند اما سرورهای ML خارج از آن ها قرار میگیرند و به دلیل طراحی ماژولار به راحتی میتوان آن ها را ارتقا داد. البته این سرورها قابلیت نصب در رک را نیز دارا میباشند. همچنین اچ پی سرورهایی را با نام MicroServer تولید میکند که بازار شرکت های کوچک و دیتاسنترهای ضعیف تر را هدف گرفته است.

در بازار ایران با وجود رقبای قدرتمندی چون دل و ایسوس، سرورهای HPE بیشترین استفاده را دارند. کمتر دیتاسنتر و شبکه ای است که از این سرورها استفاده نکند.

اچ پی رک های بسیار باکیفیتی تولید میکند که کاملاً با سرورهای این شرکت هماهنگ و سازگار است. این رک ها در بازار ایران از شهرت زیادی برخوردار هستند و بسیاری از شرکت ها از رک های خود را مانند رک های HPE میسازند.

تجهیزات ذخیره سازی:

شرکت HPE انواع استوریج یا فضاهای ذخیره سارزی را برای دیتاسنترها تولید و عرضه میکند. این تجهیزات بسیار متنوع هستند و بررسی کامل آن ها زمان زیادی میبرد. اما به طور کلی می توان این ذخیره سازها را در دسته های ذخیره ساز محافظ داده، ذخیره ساز فایل و آبجکت، ذخیره ساز مدیریت و اتوماسیون، ذخیره سازهای ابری و … جای داد.

علاوه بر تجهیزات فوق اچ پی نرم افزارهای مدیریت سرور، مدیریت شبکه، مدیریت شبکه های ابری و مدیریت زیرساخت های شبکه و مخابراتی را تولید میکند و در بخش نرم افزاری هم بسیار فعال است.



سرورها و تجهیزات شبکه HPE در ایران:

شرکت اچ پی ای به صورت رسمی در بازار ایران حضور ندارد اما محصولات آن به ویژه سرورهای این شرکت در بیشتر دیتاسنترها استفاده میشود. رک های HPE نیز به خوبی در بازار ایران شناخته شده هستند و بسیاری از شرکت های ایرانی رک های خود را مانند رک های اچ پی ای میسازند. فروشگاه ها و شرکت های زیادی اقدام به واردات و فروش محصولات و تجهیزات شبکه HPE میکنند. با وجود قیمت های بالای تجهیزات شبکه HPE و سرورهای آن بسیاری از شرکت های بزرگ و دیتاسنترها به سراغ این تجهیزات میروند.

سایر تجهیزات شبکه HPE از جمله سوییچ ها، روترها، اکسس پوینت ها و … در بازار ایران حضور پررنگی ندارند. اما بسیاری از سازمان به برای شبکه های حرفه ای خود از این تجهیزات استفاده میکنند. فراموش نکنیم که تنها ۳ الی ۴ سال از تأسیس HPE میگذرد اما در همین مدت کوتاه به تدریج جایگاه مهمی در بازار ایران به خصوص در بخش سرورها به دست آورده است.

:دسته بندی مطالب آموزشی
10 اردیبهشت، 1398

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.