دسته‌بندی محصولات

پورت چیست انواع پورت و کاربرد آن ها در کامپیوتر و شبکه

پورت چیست انواع پورت و کاربرد آن ها در کامپیوتر و شبکه

پورت چیست؟

پورت به معنای درگاه است. از پورت ها برای رد و بدل کردن داده ها و اطلاعات بین دو دستگاه استفاده می شود.

پورت برای کامپیوتر

برای کامپیوترها پورت های مختلفی وجود دارد، از اصلی ترین و مهم ترین پورت ها برای کامپیوتر پورت های سخت افزاری و پورت های نرم افزاری هستند.

پورت سخت افزاری

پورت های سخت افزاری یا همان پورت های جانبی یک اتصال است که در قسمت جلو و یا پشت دستگاه ها تعبیه شده است.کامپیوترها به وسیله این پورت ها می توانند به دستگاه های خارجی یا اکسترنال مانند مانیتور، کیبورد، موس، پرینتر و فلش دسترسی داشته باشند.وظیفه ی اصلی پورت های کامپیوتر این است که یک نقطه ی اتصال باشند و بتوانند اطلاعات را بین کامپیوتر و دستگاه های جانبی را انتقال دهند.پورت ها به دلیل این که ارتباط بین دستگاه ها را برقرار می کند به آن پورت ارتباطی نیز می گویند. شما با اضافه کردن کارت افزونه به کامپیوتر تعداد پورت ها را افزایش دهید.



پورت نرم افزاری

پورت نرم افزاری یا پورت شبکه نیز به آن گفته می شود، مکانی است که اطلاعات ارسال می شود.کاربران ویندوز با دستوری به نام netstat می توانند تمامی اطلاعات اکتیو را مشاهده کنند.برای این که بتوانید پورت های شبکه را بلاک کنید می توانید از فایروال سخت افزاری یا نرم افزاری استفاده کنید. بنابراین اگر به پورت خاصی نمی توانید دسترسی پیدا کنید حتما توسط ادمین شبکه در فایروال غیر فعال شده است.

انواع پورت سخت افزاری

پورت های سخت افزاری را بر طبق نوع یا پروتکلی که استفاده می کنند به دو گروه تقسیم می شوند.

پورت های سریال

پورت های سریال اینترفیسی می باشد و از پروتکل های سریالی استفاده می کنند این به این معناست که در هر لحظه انتقال داده ها روی خط ارتباطی یک بیت می باشد.از رایج ترین انواع پورت سریال، کانتور می باشد که این پورت ها وظیفه ی انتقال سیگنال های RS-232 را دارد.

پورت های موازی

پورت های موازی نیز مانند پورت های سریالی اینترفیسی است که وظیفه ی آن این است که ارتباط بین کامپیوترها با دستگاه های جانبی به صورت موازی بر قرار می کند.در این نوع پورت انتقال داده ها توسط بیش از یک خط ارتباطی صورت می گیرد. برای مثال پورت پرینتر یک پورت موازی است.

پورت ps/2

از این پورت برای اتصال موس و کیبورد به کامپیوتر استفاده می کنند. IBM این پورت ها را برای کامپیوترهای Personal Systems/2 عرضه کرده است به همین دلیل به آن ها PS/2 گفته می شود.رنگ بنفش این پورت ها برای کیبوردها کاربرد داشته و رنگ سبز آن برای موس کاربرد دارد. بنابراین توجه داشته باشید که اگر آن ها اشتباه وصل کنید کامپیوتر آن ها را شناسایی نمی کند.امروزه دیگر از این پورت ها برای اتصال کیبورد و موس استفاده نمی شود و USB جایگزین این پورت ها شده است.



انواع پورت سریال

پورت های سریالی به دو دسته ی تقسیم می شوند که پورت های 9 و 25 پینی هستند. نرخ انتقال اطلاعات در این پورت ها 115 کیلو بایت بر ثانیه است.

پورت DB-25

این پورت ها در واقعی نوعی کانکتور D-sub محسوب می شود. این نوع پورت ارتباط سریال RS_232 می باشد اما امروزه خیلی به عنوان پورت سریال استفاده نمی شود.از این پورت به عنوان پورت موازی پرینتر استفاده می شود و معمولا از این پورت به جای کانکتور 36 پینه موازی استفاده می کنند.اکثر برنامه های به تمام این پین ها نیازی ندارند.

پورت DE-9

پورت DE-9 یا به آن COM نیز گفته می شود نیز نوعی D-sub محسوب می شود. این پورت ها موجب می شود تا ارتباط سریالی دو طرفه بین کامپیوتر و دستگاه های جانبی مانند مودم، کیبورد، موس و غیره بر قرار شود.

انواع پورت ها موازی

پورت های Centrics

پورت موازی centrics یک پورت 36 پینی می باشد و از آن در پرینتر و اسکنر استفاده می کنند.

پورت های صدا

برای اتصال اسپیکر ها و لوازم جانبی به کامپیوترها از این پورت ها صدا استفاده می کنند.سیگنال های صوتی یا به صورت دیجیتالی هستند و یا به صورت آنالوگ می باشند. بنابراین با توجه به نوع آن کانکتورهای متفاوتی را استفاده می کنند. انواع پورت های صدا عبارت اند از

پورت surround sound

این پورت ها رایج ترین نوع پورت هستند که از آن برای اتصال هدفون و سایر دستگاه ها استفاده می شود. این پورت ها 6 کانکتور دارند که این کانکتورها 6 رنگ دارند که عبارت اند از آبی، زرد، صورتی، نارنجی، سیاه و خاکستری.

پورت S/PDIF/TOSLINK

از این نوع پورت ها برای رسانه های خانگی استفاده می کنند. این پورت ها قابلیت پشتیبانی از صدای دیجیتال را داشته و با استفاده از کابل کواکسیال RCA Audio و یا فیبر نوری می تواند این صدا را انتقال دهد.



پورت های ویدئو

پورت های ویدئو نیز در دسته های مختلفی وجود دارند که عبارت اند از:

پورت VGA

این پورت ها در بسیاری از سیستم های کامپیوتری، پروژکتورها، کارت های ویدئو و برخی تلویزیون ها به کار رفته اند. از این پورت ها نیز در مانیتورهای قدیمی CRT استفاده می شد.امروزه در برخی از مانیتورهای LED و LCD نیز از این پورت استفاده می شود اما استفاده از این پورت ها باعث می شود که کیفیت تصویر پایین بیاید. این پورت ها همچنین قابلیت پشتیبانی از آنالوگ ویدئویی را دارند.برخی از لپ تاپ ها نیز برای متصل شدن به مانیتورها و پروژکتورها یک پورت آنبورد VGAدارند.

پورت DVI

این پورت ها جایگزینی برای پورت های آنالوگ VGA بودند. DVI اختصار کلمه ی Digital Video Interface می باشد و یک اینترفیس دیجیتالی با سرعت بالا می باشد که این پورت بین کنترلر صفحه نمایش و کامپیوتر قرار داده می شود. با استفاده از این پورت سیگنال های دیجیتالی ویدئو به سرعت و به صورت دقیق منتقل می شوند.

این نوع پورت ها انواع مختلفی نیز دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

DVI-I : این نوع قابلیت پشتیبانی از سیگنال های دیجیتالی و انالوگ را دارد.

DVI-D : فقط قابلیت پشتیبانی از سیگنال دیجیتالی را دارد.

و DVI-A : که قابلیت پشتیبانی از سیگنال های آنالوگ را دارد.

:دسته بندی مطالب آموزشی
11 اردیبهشت، 1401

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.