دسته‌بندی محصولات

پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد

پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد

پچ پنل چیست؟

وظیفه اصلی پچ پنل این است که بین نقاط انتهایی کابلهای شبکه و تجهیزات شبکه ای مثل هاب، روتر، … قرار گرفته و به جای اینکه کابلهای شبکه مستقیما” به این تجهیزات وصل بشن از طریق پچ پنل وصل میشوند.

به عبارت دیگه وجودش به هیچ وجه الزامی نیست ولی بکار بردنش در شبکه هایی که در طی زمان گسترش و تغییرات دارن کار رو راحت میکند .

پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد مثلاً 24 پورت ، 48 پورت و …. در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است فعلاً بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد.

اما باید این امکان باشد تا در هنگام افزایش کاربر این سوکت ها را وارد مدار شبکه کرد لذا متخصصان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری میکنند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

پچ پنل ها از تعدادی پورت شبکه تشکیل شده اند و در رک قرار می گیرند.

متناسب با نیاز یک سیستم شبکه و تعداد فعلی و آتی کلاینتها، ممکن است که تعداد پچ پنلها در رک اصلی متغیر باشد، اما نکته مهم این است که یک سر تمامی کابلهای کشیده شده شبکه در کل ساختمان در نهایت به پچ پنل وارد شده و ارتباطهای شبکه را شکل میدهند.

تجهیزات شبکه کالاسیس


  • – وقتی میخواید کلاینت خاصی رو به دلیل خاصی مستقیما به یکی از Device های اتاق سرور وصل کنید باید یک کابل مجزا براش بکشید یا اینکه با Tester سر کابلشو پیدا کنید.
  • – اگر بخواید فیزیکی کابل یکی از کلاینت ها رو از سوئیچ بکشید. یا ترتیب اتصال سرور ها و سوئیچ ها رو عوض کنید هم به مشکل می خورید.
  • – اگر بخواید سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگه ای متصل کنید، باید برید پست رک سرور که احتمالا پر گرد و خاکه و لباساتون حسابی مورد عنایت قرار می گیره.

استفاده از پچ پنل یعنی:

تمام شبکه شما در اتاق سرور، و در برابر چشمانتونه و نیازی به بیرون رفتن و حتی جابجا شدن در اتاق رو ندارید و این یعنی خیلی خوب!

علاوه بر این عدم استفاده از اون و قتی تعداد گره های شبکه افزایش پیدا می کنه یعنی حماقت محض.

به محض پیش اومدن اولین مشکل و جابجا شدن تصادفی کابلها یک روز مفید کاری رو بخاطرش باید هدر بدین!

در اغلب شبکه ها استفاده از اون بیشتر برای جلوگیری از بار هزینه ای ناگهانیه تا استفاده مداوم و مستمر.


پچ پنل شبکه کالاسیس


حال باید ببینیم فلسفه و ماهیت وجودی Patch Panel چیست؟

بسیاری از پریزهای دیواری به منظور استفاده در آینده نصب و کابل کشی شده اند و سر دیگر کابل این پریزها در کمد سیم به جایی (مثل هاب یا سوئیچ ) وصل نیست .

مابقی این پریزها از یک سمت یک سمت به یک ایستگاه فعال وصلند و در سمت دیگر باید به پورت خاصی از یک سوئیچ یا هاب متصل گردند .

طبعا نمی توان انتظار داشت که کابلهای ایستگاههای فعال بطور مستقیم به سوئیچ یا هاب متصل و کابل پریزهای غیر فعال به امان خدا رها شوند !

در سیستم کابل کشی ساختار یافته سر دوم کابل متصل به پریزهای دیواری ( خواه فعال و خواه غیرفعال ) ، در یک روال منظم و برچسب دار به تابلویی به نام Patch Panel وصل می شوند .

اتصال بین پریزهای فعال و پورت مورد نظر از هاب یا سوئیچ توسط یک کابل رابط صورت میگیرد .

بدیهی است که به ازای تک تک پریزهای دیواری ، یک پورت متناظر بر روی تابلوی Patch panel وجود خواهد داشت .

به اصطلاح تکنیسینها تمام کابلها ترمینه Terminate شده اند.

برای آنکه به راحتی بتوان سر دوم کابل متصل به هر پریزی را بر روی این تابلو پیدا کرد در بالای هر پورت فضایی برای درج برچسب و کدهای راهنما در نظر گرفته شده است.


پچ پنل شبکه کالاسیس


ارتباط بین هر پورت از patch panel و پورت متناظر در یک سوئیچ یا هاب ، توسط یک قطعه کابل رابط به نام کابل اتصال ضربدری Cross connect cable بر قرار می شود .

حداکثر طول این کابل رابط 6 متر است .

شکل 3 الگوی اتصال پورتهای patch panel به پورتهای سوئیچ را نشان میدهد .

مجموعه آنچا را که در این شکل مشاهده می کنید همان زیر سیستم wiring closet یا به عبارت دقیقتر زیر سیستم telecommunication closet در نظر بگیرید .

شاید این شکل بتواند منظورمان را از واژه نامانوس کمد سیم منتقل کند .

Patch Panel در ابعاد مختلف و چگالی پورت متفاوت به بازار عرضه می شوند . دقت داشته باشید که patch panel را بایستی متناسب کابل بکار رفته در سیستم انتخاب کنید .

لیست پچ پنل های موجود در فروشگاه آنلاین کالاسیس

:دسته بندی مطالب آموزشی
09 آبان، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.