دسته‌بندی محصولات

کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی

کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی


کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی

در حال حاضر صنعت تولید نیاز آشکاری به تجهیزات، اتوماسیون اداری و کنترل داده ها برای شبکه های صنعتی دارد. زمانی که نوبت به ارسال کردن سیگنال ها بین دستگاه های متنوع صنعتی فرا می رسد، نباید هیچ گونه خطایی صورت بگیرد. به وجود آمدن هر نوع خطایی حتی اگر خیلی کوچک باشد، قادر است هزینه و صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. در حقیقت در مقیاس صنعتی یک شبکه بایستی ۹۹.۹۹۹ درصد از وقت ها به درستی کار کند. برای به هدف رسیدن احتیاج به تجهیزات و زیرساخت های شبکه از جمله سیستم کابل کشی قدرتمند و محکم است تا در طولانی مدت کارکرد و اطمینان بالاتری به دست آید.

در یک شبکه صنعتی، کارکرد ناقص یا یک مشکل جزئی در یک سوئیچ شبکه و کیستون و یا یک کابل فقط هزینه تعمیرات و خسارتی که به دلیل تاخیر به وجود می آید، چندین برابر هزینه خود تجهیزات شبکه می باشد. به همین علت است که در کشورهای صنعتی اهالی صنعت ترجیح می دهند گران ترین تجهیزات شبکه را بخرند. تا از به وجود آمدن چنین هزینه های گزافی جلوگیری کنند. بهره بردن از کابل های شبکه معمولی در مرکزهای صنعتی و کاربردهای ضروری، ریسک بسیار بالایی دارد.

قبل از اینکه به تفاوت بین کابل های صنعتی و معمولی بپردازیم اول باید با مفهوم و ماهیت کابل صنعتی آشنا شویم که در ادامه به توضیح مختصری از آنها می پردازیم.

کابل صنعتی چیست؟

همانگونه که از اسم این کابل ها مشخص است کابل های صنعتی، در صنعت کاربرد دارند. کابل های صنعتی هم مثل کابل های معمولی انواع گوناگونی دارند و این تنوع باعث فرق آنها با کابل های معمولی می شود.به طور معمول کابل هایی که در صنعت به کار برده می شوند باید از کابل های معمولی از مقاومت بالاتری برخوردار باشند، زیرا کارکرد درست و بدون مشکل و همچنین دائمی و پایدار کابل های صنعتی از اهمیت ویژه ای بهره مند است.



برای مثال فرض کنید در یک شبکه شهری چندین کابل وجود دارد ، اگر این کابل ها از نوع کابل های معمولی باشند در گذر زمان و دراز مدت در اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی دچار آسیب هایی می شوند که در این حالت برای تعویض کابل کهنه و آسیب دیده با کابل جدید باید هزینه زیادی کرد.بهتر است بدانید که در شبکه های کلات هزینه ای که خاموش بودن شبکه بر جای میگذارد بسیار بیشتر از هزینه تعویض کابل است، به همین دلیل برای جلوگیری از صرف این هزینه باید در همان ابتدا کابل ها را به گونه ای انتخاب کرد که در مقابل آسیب دیدگی و تخریب مقاوم باشند و احتمال آسیب ها و خرابی ها را به حداقل برساند.

تفاوت کابل های صنعتی و معمولی

از مهم ترین فرق کابل شبکه تجاری و صنعتی می توان به روکش های محکم در برابر تغییر های شیمیایی، خوردگی، ساییدگی اشاره کرد به صورتی که کابل های معمولی از این ویژگی ها کمتر برخوردار هستند. علاوه بر این ها کابل های صنعتی قادر هستند نیرو و فشار زیادتری را نسبت به کابل های معمولی تحمل کنند و همچنین در برابر کشیدگی هم نسبت به کابل های معمولی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. همچنین از شیلدهای بافته شده قوی تر برای مقاومت در مقابل کشش و پیچش برخوردار است.

پچ کوردهای صنعتی نیز همچنین دارای استانداردهای متنوعی مثل IP20 برای مراقبت کردن در مقابل نفوذ مایعات و IP67 و IP68 برای مقاومت در مقابل آب و گردوغبار هستند.با مفتاح رایانه افزار در ادامه همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد کابل های صنعتی به دست بیاورید و متوجه شوید چه نوع کابل هایی صنعتی محسوب می شوند.آزمایش هایی وجود دارد که یک کابل باید مراحل را به درستی طی کند تا توسط استانداردهای بین المللی صنعتی به حساب بیاید به شرح زیر است:

- مقاومت در مقابل سایش

- مقاومت در برابر خم شدن بسیار

- مقاومت در برابر ضربه شدید

- مقاومت در مقابل فشار عمودی زیاد

- مقاومت در برابر برش

مقاومت در برابر دمای بالا که مقاومت کابل های صنعتی نسبت به کابل های معمولی ۳ برابر است. کاملا مشهود است که در شبکه های گسترده شاهد افزایش چشمگیر دمای تجهیزات هستیم، به همین دلیل کابل های صنعتی باید قادر باشند که این افزایش دما را به درستی تحمل کنند تا عیبی برای شبکه به وجود نیاید.

مقاومت در برابر روغن: کابل های شبکه صنعتی در روغن ۱۲۵ درجه قادر هستند بیشتر از ۵۰ روز بدون تغییر بماند و از استاندارد UL 1277 برخوردار هستند.

مقاومت در برابر تابش فرابنفش: کابل ها در این تست باید به مدت ۳۰ روز در برابر اشعه فرابنفش قرار گیرند و روکش آن ها تغییر نکند.

مقاومت در برابر آب: کابل های شبکه صنعتی بایستی بتوانند تا ۶ ماه داخل آب قرار بگیرند بدون اینکه خواص الکتریکی و اتلاف آن ها عوض شود.


با توجه به همه ی این مطالب می دانیم که استانداردهای کابل های صنعتی بسیار حساس تر از کابل های معمولی است، به دلیل اینکه کابل های صنعتی باید در برابر گردوغبار و همچنین عبور آب به خوبی از خود به نمایش بگذارند که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعد از خواندن در مورد آزمایش های بالا حتما متوجه این موضوع شده اید که کابل های شبکه تجاری و صنعتی فرق های زیادی با همدیگر دارند و از لحاظ مقاومت، ایمنی و کارکرد کابل های صنعتی بسیار بهتر از دیگر کابل های شبکه کار می کند.برای دستیابی به هدف هایی همچون کارایی و کیفیت و قابلیت اعتماد در یک شبکه صنعتی، بایستی از یک کابل شبکه Industrial بهره برد.

:دسته بندی مطالب آموزشی
20 مرداد، 1401

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.