دسته‌بندی محصولات

کابل شبکه چیست معرفی و انواع کابل شبکه

کابل شبکه چیست معرفی و انواع کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه موضوعی است که دراین مقاله به آن پرداخته ایم. همانطور که میدانید، دسترسی به اینترنت با استفاده از روشهای مختلفی امکانپذیر است که به طور کل به دو دسته اتصال به اینترنت با استفاده از کابل شبکه و اتصال بی سیم تقسیم بندی میشود. همیشه از خود پرسیده اید که اصلا کابل شبکه چیست؟ و به چه دردی میخورد؟ کالاسیس در این مقاله به معرفی انواع کابل شبکه خواهد پرداخت و پس از آن شما میتوانید به راحتی کابل لن یا کابل شبکه مورد نظر خود را تهیه و انتخاب کنید، با کالاسیس همراه باشید.



کابل شبکه چیست؟

در پاسخ به سوال کابل شبکه چیست با تعریف کابل شبکه آغاز میکنیم. کابل شبکه به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته میشود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ هاو شبکه های استورج SAN (به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه) استفاده میشود. پس کابل ها رسانه ای هستند که داده ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل میشود.

پیشینه کابل شبکه

ایده ارتباطات دیجیتالی در سال ۱۸۴۴ توسط ساموئل مورس و اختراع تلگراف ارایه شد. شاید در نگاه اول با آنچه که ما امروز داریم بسیار متفاوت باشد اما اساسا یکی است. تفاوت مهم آنها سرعت آنها است. در اواسط قرن ۱۹ در هر ثانیه حداکثر دو یا سه خط و نقطه در تلگراف ارسال میشد اما اکنون سرعت به بیش از یک گیگابیت رسیده است.

پس از تلگراف، مخترع فرانسوی به نام امیل بودات، ماشین چاپ تلگراف Teletypewriter را ارایه داد که در آن از کیبورد و کد پنج بیتی استفاده میشد و پیام های تلگرافی به صورت مجازی، ارسال و دریافت میشد. هنوز هم در ارتباطات سریال، از Baud Rate برگرفته از نام Baudot، استفاده میشود.

در سال ۱۹۶۶ کدهای ۷ بیتی که ۱۲۸ کاراکتر را پوشش میداد توسط شرکتهای امریکایی ارایه شد و بعد آن IBM کد ASCII را که ۸ بیتی است ارایه داد که آن هم ۲۵۶ کاراکتر را پوشش میداد و و به Extended ASCII معروف شد.

در چهل سال اخیر است که سرعت ارتباطات بیشتر شده و نیاز به برقراری ارتباط سریع بین کامپیوترها بیشتر شده است. استانداردهای مختلفی در این زمینه ارایه شده اما آنچه مسلم است این است که افزایش سرعت به تجهیزات بهتر و سریعتر شبکه و کابل ها و سخت افزارهای ارتباطی بهتر نیاز دارد.

کابل شبکه شیلددار و بدون شیلد

یکی دیگر از نکاتی که قبل از معرفی انواع کابل لن لازم است به آن اشاره شود، بررسی کابل های شیلددار و بدون شیلد است. همانطور که اشاره شد، 8 رشته سیم به دو صورت دو به دو، در هم تنیده شده اند که این ویژگی در تمام کابل های شبکه وجود دارد. برخی از نسلهای کابل لن، به صورت شیلددار (STP) و بدون شیلد (UTP) تولید و عرضه شدهاند. در حقیقت در کابلهای شبکه شیلددار، یک روکش مضاعف در درون کابل وجود دارد که باعث میشود نرخ تداخل سیگنال در کابل لن، کاهش پیدا کند. در تصویر زیر، تفاوت کابلهای شبکه شیلددار و بدون شیلد قابل مشاهده است.


کابل شبکه CAT5

اولین نسل از نسل کابلهای شبکه اترنت، کابل CAT5 نام دارد که سالیان سال در بسیاری از شبکه های مورد استفاده قرار میگرفت. این امر به معنی عدم استفاده کنونی از این کابل لن یا شبکه نیست و بسیاری از شبکه های خانگی هنوز از این مدل برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند، هرچند که بسیاری از شرکتها دیگر به تولید آن نمی پردازند. برای بررسی مشخصات انواع کابل لن، سه فاکتور اساسی را در هر کدام از این ها مقایسه میکنیم. مشخصات CAT5 شامل موارد زیر میشود:

  • سرعت انتقال: 100 مگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 100 مگاهرتز
  • حداکثر طول: 100 متر

این به این معنی است که این کابل، میتواند اطلاعات را با سرعت 100 مگابیت در ثانیه، با فرکانس 100 مگاهرتز و تا 100 متر، منتقل کند که دلیل کافی برای استفاده سراسری از این کابل، محسوب میشود!

کابل شبکه CAT5e

نسل بعدی کابل های لن، پس از کابل CAT5، کابل شبکه CAT5e نام دارد. حرف e در این کابل، به معنی توسعه یافته می باشد و به این معنی است که در ساخت این این کابل نسبت به نسل گذشته خود، یعنی کابل CAT5 پیشرفت هایی حاصل شده است کالاسیس به بررسی مشخصات کابل CAT5e نیز میپردازد:

  • سرعت انتقال: 1000 مگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 100 مگاهرتز ( حداکثر 350 مگاهرتز )
  • حداکثر طول: 100 متر

همانطور که مشاهده شد، کابل CAT5e نسب به نسل گذشته خود پیشرفت های بسیاری داشته است. از لحاظ شکل ظاهری، کابل CAT5e شبیه به نسل پیشین خود می باشد که در تصویر قابل مشاهده است.

کابل شبکه CAT6

پس از کابلهای CAT5 و CAT5e، نوبت به ظهور کابل شبکه CAT6 رسید وکالاسیس به بررسی مشخصات آن خواهد پرداخت. این کابل به طور سراسری در شبکه های نیازمند سرعت و پهنای باند بالاتر مورد استفاده قرار میگیرد که مشخصات آن به این صورت است:

  • سرعت انتقال: 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 250 مگاهرتز ( حداکثر 550 مگاهرتز )
  • حداکثر طول: 100 متر
  • طول موثر: 55 متر

https://www.kalasys.com/


در کابلهای CAT6، ویژگی جدیدی را به عنوان طول موثر، برای بررسی بهتر اضافه کردیم. طول موثر به این معناست که کابل CAT6، نهایتا تا 55 متر میتواند اطلاعات را با حداکثر سرعت 10 گیگابیت در ثانیه منتقل کند و پس از آن، سرعت افت خواهد کرد. همچنین این کابلها به صورت شیلددار و بدون شیلد نیز تولید و عرضه شدهاند که میتوان از هرکدام از آنها، بسته به نیاز، استفاده کرد. کابل CAT6 شیلددار در تصویر بالا قابل مشاهده است.

کابل شبکه CAT6A

نسل دیگر کابلها، کابل CAT6A هستند که حرف A که در نام این کابل مشاهده میشود به معنی این است که این مدل نسبت به نسل پیشین خود، پیشرفته تر شده است و در حقیقت نسخه مدرنتر کابل CAT6 به حساب می آید.

  • سرعت انتقال: 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 500 مگاهرتز ( حداکثر 550 مگاهرتز )
  • حداکثر طول: 100 متر
  • طول موثر: 100 متر

به راستی که کابل CAT6A، نقاط ضعف کابل CAT6 را جبران کرده است! به طوری که دیگر مشکل طول موثر در این کابل وجود ندارد. همچنین فرکانس این کابل، نسبت به نسل پیشین خود افزایش داشته است که باعث میشود به راحتی از آن در شبکه های پرسرعت و مدرن استفاده شود. کابل CAT6A نیز به صورت شیلددار و بدون شیلد تولید و عرضه شده است که هرکدام از آنها در بازارهای جهانی قابل تهیه و استفاده می باشند.

کابل شبکه CAT7

یکی از پیشرفته ترین کابل های شبکه، کابل CAT7 نام دارد و در ساختار آن، پیشرفت های بسیار چشمگیری صورت گرفته است. این امر باعث شده است که کابل CAT7، نسبت به نسل های پیشین خویش، ویژگی های منحصر به فردی پیدا کند.کالاسیس به بررسی این ویژگی ها می پردازد:

  • سرعت انتقال: 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 600 مگاهرتز
  • حداکثر طول: 100 متر

افزایش فرکانس تا 600 مگاهرتز، یکی از ویژگیهای منحصر به فرد کابل CAT7 شناخته میشود. همچنین در ساختار کابل CAT7 از دو روکش داخلی استفاده شده است که باعث میشود نرخ تداخل سیگنال در آن به شدت کاهش پیدا کند.


کابل شبکه CAT8

آخرین و مدرنترین انواع کابل لن، کابل CAT8 نام دارد که دارای ویژگیهای منحصر به فردی است. توجه کنید که این کابل نیز همانند کابل CAT7 تنها به صورت شیلددار تولید و عرضه شده است. برخی از ویژگیهای کابل CAT8 شامل موارد زیر است:

  • سرعت انتقال: 40 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 2000 مگاهرتز
  • حداکثر طول: 30 متر


توجه کنید که سرعت و فرکانس تحت پوشش بسیار بالای این کابل، به عنوان انقلابی در زمینه کابل های لن شناخته میشود به طوری که نسبت به نسل های پیشین خود پیشرفت چشمگیری داشته است. همین امر موجب شده است که CAT8 قیمت بالاتری نسبت به نسلهای پیشین خود داشته باشد و به همین دلیل مورد توجه شبکه های نیازمند سرعت و پهنای باند بسیار بالا، قرار گرفته است. در زیر، تصویری از CAT8 قابل مشاهده است که همانند CAT7، در ساختار آن از دو روکش استفاده شده است که باعث کاهش تداخل سیگنال در کابل لن میشود.

پس از بررسی ویژگی های مورد نیاز در هر شبکه، به راحتی با مراجعه به مقاله کابل شبکه چیست؟ معرفی انواع کابل شبکه، میتوانید کابل مورد نظر را انتخاب کنید و از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

کالاسیس برای شما آرزوی موفقیت میکند.






:دسته بندی مطالب آموزشی
29 آبان، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.