دسته‌بندی محصولات

کارت گرافیک های LHR یا Lite Hash Rate چه تفاوتی با مدل‌های معمولی دارند

کارت گرافیک های LHR یا Lite Hash Rate چه تفاوتی با مدل‌های معمولی دارند

از وضعیت بازار کارت گرافیک ها که باخبر هستید؟ کمبود موجودی، قیمت بالا، مشکلات تولید و عرضه همگی از چالش هایی هستند که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون با آنها دست و پنجه نرم میکنیم و یکی از علل اصلی این مشکلات استخراج رمزارز است. با بالارفتن ناگهانی قیمت رمزارزها افراد زیادی در سراسر جهان به سمت ماینینگ جذب شدند و پیرو همین موضوع وضعیت بازار کارت گرافیک ها نیز تحت تأثیر قرار گرفت؛ بازاری که خود به خود تحت تأثیر کمبود جهانی چیپ بود. شرکت های سازنده مثل Nvidia و AMD برای تنظیم بازار کارت گرافیک ها اقدامات متعددی را تابحال انجام داده اند، البته هنوز هیچ یک از این اقدامات نتوانسته اند به طور کامل مشکلات را بهبود ببخشند. با این حال یکی از تأثیرگذارترین آنها عرضه کارت گرافیک های سری LHR توسط انویدیا بود.

Lite Hash Rate یا LHR چه معنایی دارد؟

کارت گرافیک های LHR یا Lite Hash Rate در واقع همان محصولات گیمینگ سری RTX شرکت انویدیا هستند که برخی از قابلیت های آنها محدود شده است. به طور دقیقتر بخواهیم بگوییم یعنی توان پردازشی این کارت گرافیک ها برای استخراج رمزارز Ethereum محدود شده و ماینینگ با آنها بدون کاهش بازدهی غیرممکن است. جالب است بدانید که شرکت Nvidia ابتدا با عرضه کارت گرافیک RTX 3060 برای اولین بار از سیستم ضد ماینینگ خود رونمایی کرد که پس از مدت کوتاهی هکرها موفق شدند آن را دور بزنند. البته جالب است بدانید انتشار تصادفی یک نسخه بتا از درایور این کارت گرافیک توسط انویدیا، این فرصت را برای هکرها فراهم ساخت تا الگوریتم نرم افزاری ضد ماینینگ را دور بزنند.

حال برای بار دوم شاهد یکی دیگر از اقدامات جدی انویدیا برای مبارزه با سو استفاده از کارت گرافیک های گیمینگ برای استخراج رمزارز هستیم. پس از شکسته شدن الگوریتم ضد ماینینگ در درایور کارت گرافیک های انویدیا، این شرکت تصمیم گرفت تا کارت گرافیک های سری LHR یا Lite Hash Rate را روانه بازار کند. در کارت گرافیک های مذکور سیستم ضد ماینینگ به صورت سخت افزاری پیاده سازی شده و پردازنده های گرافیکی به کار رفته در آنها نسبت به مدل های گذشته کمی متفاوت هستند. به عبارت دیگر میتوان گفت که دور زدن این سیستم جدید فعلاً غیرممکن است. همانطور که قبلاً گفته شد، سیستم ضد ماینینگ انویدیا تنها استخراج Ethereum را محدود میکند.

یکی از اهداف انویدیا برای عرضه کارت گرافیک های LHR را میتوان تنظیم بازار دانست، چراکه امروزه کارت گرافیک ها با قیمت های نامتعارفی به فروش میرسند و یکی از دلایل این موضوع تقاضای زیاد ماینرهای برای خرید کارت گرافیک است.

انویدیا به فکر رفاه گیمرها یا به دنبال کسب سود بیشتر؟

الگوریتم جدید انویدیا در کارت گرافیک های LHR کار را برای ماینرها بسیار سخت میکند و به آنها اجازه نمیدهد تا با استفاده از کارت گرافیک های گیمینگ سری RTX 30 به استخراج رمزارز اتریوم بپردازند. البته جای دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که این شرکت محصولاتی را نیز برای ماینرها در نظر گرفته که سری CMP نام دارند. از جمله کارت گرافیک های این سری که تاکنون عرضه شده اند میتوان به دو مدل CMP 50HX و CMP 30HX اشاره کرد. اما به عنوان یکی دیگر از اهداف این شرکت برای عرضه سری LHR میتوان اینطور گفت که انویدیا قصد دارد با عرضه سری LHR ماینرها به سمت خرید کارت گرافیک های CMP هدایت کند، چرا که در این صورت علاوه بر تنظیم اوضاع بازار، حاشیه سود بیشتری نیز برای این شرکت حاصل میشود.

از قیمت رمزارزها چه خبر؟

شرکت Nvidia میگوید در کارت گرافیک های سری LHR بازدهی گیمینگ به هیچ وجه کاهش نخواهد یافت و الگوریتم جدید تنها روی استخراج رمزارز اتریوم مؤثر است. اتریوم یکی از رایج ترین رمزارزهایی است که امروزه اغلب ماینرها به استخراج میپردازند. لازم به ذکر است که در ماه های اخیر پس از رخ دادن برخی اتفاقات، قیمت رمزارزها به شدت با کاهش روبه رو شده و همچنین با عرضه رمزارز Ethereum 2.0 سود حاصل از ماینینگ اتریوم نیز کاهش یافته است. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از کاربران دست از ماینینگ بردارند.

البته هنوز مشخص نیست که کاهش قیمت رمزارزها چقدر روی بهبود وضعیت بازار کارت گرافیک ها تأثیر خواهد داشت و امیدوار هستیم که به مرور زمان با عرضه محصولات بیشتر تحت عنوان LHR، شرایط بهتری را در بازار کارت گرافیک ها شاهد باشیم. درحال حاضر موجودی کارت گرافیک ها هم برای گیمرها و هم برای ماینرها در سطح بسیار پایینی قرار دارد، اگر به خاطر داشته باشید کارت گرافیک RTX 3060 حتی با سیستم ضد ماینینگ نیز پس از عرضه به سرعت با اتمام موجودی مواجه شد.

چطور مدل های LHR را از مدل های عادی تشخیص دهیم؟

تاکنون مدل های زیادی تحت عنوان LHR راهی بازار نشده اند اما از بین همین تعداد محدود میتوان به محصولات اخیر شرکت GALAX از سری RTX 30 و همچنین مدل های جدید RTX 3060 شرکت Gigabyte و کارت گرافیک های V2 شرکت ایسوس اشاره کرد که همگی به پردازنده های گرافیکی Lite Hash Rate مجهز هستند. شرکت ها از پسوندهای متفاوتی برای کارت گرافیک های LHR استفاده میکنند، برای مثال شرکت Asus از عبارت V2 و شرکت گیگابایت از عبارت Rev 2 برای ایجاد تمایز بین مدل ها معمولی استفاده میکند. اما در مجموع کارت گرافیک های LHR ایده و تصمیم کاملاً درستی به نظر میرسند که میتواند به مرور به تمام چالش های حاضر پایان دهد. نظر شما در رابطه با عرضه این گرافیک ها چیست؟ حتماً دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

:دسته بندی مطالب آموزشی
19 تیر، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.