دسته‌بندی محصولات

کیستون چیست و چه کاربرد هایی دارد

کیستون چیست و چه کاربرد هایی دارد

کیستون چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

در ساخت یک شبکه، تجهیزات زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. کیستون شبکه، برای ارتباط کابل ها با تمامی تجهیزات شبکه موجود مورد استفاده قرار میگیرد. کیستون ها دارای انواع مختلفی هستند و متناسب با ویژگی ها و مشخصه های خاص به دسته های مختلفی تقسیم میشوند. با توجه به نیاز مصرف کننده، نوع خاصی از آنها مورد استفاده قرار میگیرد.

معرفی کیستون

کیستون چیست؟ کیستون شبکه یا پریز شبکه، یکی از قطعات مورد نیاز در ساختار فیزیکی شبکه می باشد. از این قطعه برای ارتباط دادن کابل شبکه با دیگر تجهیزات مانند روتر، سوئیچ و … مورد استفاده قرار میگیرد. کیستون از یک طرف به کابل شبکه وصل میشود و از طرف دیگر به یک پورت مادگی مانند RJ-45 و… و ارتباط راحتی را به وجود می آورد. کیستون در قسمت های مختلفی در شبکه مانند داخل پچ پنل، فیس پیلیت های روی ترانکینگ، باکس های روکار برای نصب روی دیوار و … مورد استفاده قرار میگیرد. برای اولین بار از کیستون در سال 1979 شرکت AMP، برای کابل کشی تلفن بهره گرفت.

کاربرد های کیستون

بسیاری از افراد کاربرد کیستون ها را محدود به تلفن (RJ-11) و تجهیزات شبکه (RJ-45) میدانند، این در حالی است که کیستون به یک رابطی گفته میشود که از یک طرف به یک کابل و از طرف دیگر به دستگاهی که دارای یک پورت مادگی باشد، وصل میشود و محدود به تلفن و شبکه نیست. کیستون در انواع مختلفی و کاربردهای مختلفی وجود دارد.



کیستون ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟

کیستون های شبکه با توجه به دیدگاه های مختلف گروه بندی میشوند.

  1. محل نصب یا به کارگیری: دسته بندی اول متناسب با محل قرارگیری و نصب کیستون میباشد. کیستون ها در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار میگیرند از جمله آنها عبارتند از: پچ پنل، باکس های روکار جهت نصب تجهیزات بر روی دیوار، باکس هایی که به صورت روکار نصب میشوند، باکس های کف خواب، فیس پلیت های مختلف برای نصب روی ترانکینگ و …. با توجه به مطالب گفته شده، هر یک از کیستون ها باید در مکان خاص خود مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که از یک کیستون در جای خاص خود استفاده نشود، عمل مهم نصب تجهیزات به درستی انجام نمیشود و ارتباط بین تجهیزات موجود مختل خواهد شد.
  2. کیستون از نظر رده بندی یا category: گروه دوم از دسته بندی کیستون ها بر اساس دیدگاه گروههای CAT 5 , CAT 5e , CAT 6 ,CAT 6a , CAT 7 , CAT 7a دسته بندی میشوند.
  3. جنس کیستون: دسته بندی سوم کیستون بر اساس جنس ساخته شده کیستون ها میباشد. جنس بدنه کیستون ها با هم متفاوت است. دسته بندی کیستون از لحاظ جنس بدنه به دو دسته کلی گروه فلزی و تمام پی وی سی تقسیم میشود.

کیستون های فلزی در بسیاری ازموارد کاربرد دارند از جمله هنگامی که کابلهای شبکه از قسمتی عبور میکنند که جریان برق عبور میکند تا در سراسر شبکه سیستم ارتینگ بصور کاملا صحیح برقرار گردد، در این حالت استفاده از کیستون های فلزی امری الزامی است تا سیم ارت کابل شبکه به بدنه فلزی کیستون متصل شده تا عبور جریانات القایی تا چاه ارت کامل شود.


از یک کیستون چگونه استفاده می شود؟

به طور معمول برای هر نوع از کیستون ها یک جدول رنگی وجود دارد که فرد نصاب به کمک آنها بتواند به راحتی و روش صحیح اتصالات را با استفاده از کیستون برقرار کند. جدول رنگی مربوط به هر کیستون شامل دو ردیف رنگ است که هر کدام از رنگ ها بیانگر کلاس A و کلاس B میباشد.

برای نصب درست کیستون در بیشتر مواقع یه یک آچار نیاز است. آچار پانچ کاربرد زیادی در اتصالات شبکه مانند اتصال کابل شبکه به پچ پنل شبکه دارد. نصاب باید دقت داشته باشد که در قسمت داخلی کیستون هیچ گونه گرد و غباری وجود نداشته باشد. بسیاری از نصاب ها برای راحتتر شدن کار خود، مقدار بیشتری از روکش بیرونی PVC را برمیدارند و تاب موجود در کابل ها را بیش از اندازه باز میکنند، که کار اشتباهی است و تاثیر بسیار منفی را در عملکر نهایی شبکه خواهد داشت. با توجه به این که تابیدگی موجود در کابل های شبکه باعث کیفیت ارتباط و جلوگیری از اتفاقاتی مانند همشنوایی میشود، باز کردن بیش از اندازه ی این تاخوردگی، میزان همشنوایی را افزایش میدهد.



کیستون UTP cat6 چه ویژگی هایی دارد؟

کیستون ها همواره بخشی از تجهیزات مهم شبکه محسوب میشوند. کیستون UTP cat6 یکی از انواع کیستون های پرکاربرد در شبکه است. این کیستون بر اساس اخرین استانداردهای موجود بین المللی کابل cat6 ساخته میشود. این مدل از کیستون دارای سرعت انتقال داده در پهنای 250 مگاهرتز است. یکی از ویژگی های کیستون UTP cat6 سرعت انتقال اطلاعات تا 1 گیگاهرتز بر ثانیه است. علاوه بر این کیستون UTP cat6 به عنوان کیستونی که از نرخ انتقال بالایی برخوردار است، به عنوان یکی از پرکاربرد ترین کیستون های مورد استفاده در شبکه شناخته شده است. کیستون های UTP cat6 دارای دو قسمت اصلی هستند که عبارت اند از : یک بخش اصلی که همان کیستون است و یک بخش که از جنس پلاستیک ساخته میشود و برای پانچ کردن انواع کابل های شبکه بر روی کیستون مورد استفاده قرار میگیرد.

نصب کیستون UTP cat6 چگونه انجام می شود؟

این نوع کیستون نصب تقریبا ساده ای دارد. نصب کیستون UTP cat6 شبکه و در پریز شبکه انجام میشود. برقراری ارتباط بین کابل شبکه به کیستون شبکه UTP cat6 را به وسیله ی یک آچار پانچ می توان انجام داد، انجام این کار بدون استفاده از آچار پانچ نیز ممکن است. موارد کاربرد این کیستون در پچ پنل، ترانکینگها و … است. برای هرچه صحیحتر و راحتتر نصب کردن کیستون UTP cat6 میتوان از جدول رنگ که بر روی کیستون وجود دارد استفاده کرد. از این مدل کیستون در پریزهای توکار و روکار و خارج از شبکه نیز میتوان استفاده کرد.


:دسته بندی مطالب آموزشی
29 آذر، 1400

نظرات

نظری برای این مطلب ثبت نشده است.

نظر خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.